Under söndagseftermiddagen uppstod tekniska problem med SEB:s internetbank, app, kort och telefoni. Foto: Vilhelm Stokstad/TT

Driftstörningar hos SEB

Uppdaterad
Publicerad

Under söndagseftermiddagen hade storbanken SEB problem med flera tjänster. Varken internetbank, app eller kortbetalningar fungerade ordentligt.

”Vi beklagar det inträffade och hoppas att det inte ska orsaka dig för stora problem”, meddelade SEB på sin Facebooksida.

Hundratals upprörda kunder hörde av sig till banken på Facebook och klagade på bristande funktioner. Först vid närmare klockan nio på kvällen meddelade banken att de flesta problemen var lösta. ”Nu är våra appar och internetbank uppe igen, däremot så finns det fortfarande vissa funktioner i inloggat läge som inte fungerar”, meddelades på Facebooksidan vid fem i nio på söndagskvällen.

Kunder kan ha debiterats felaktigt

Vad som orsakat problemet har SEB inte berättat. Däremot antyder en uppdatering på Facebooksidan att kunder kan ha debiterats felaktigt.

”Har du fått flera debiteringar på ditt kort? Vi kommer att se över alla korttransaktioner som har skett under perioden som vi haft problem, skulle det inte har rättats inom ett par dagar ber vi dig att kontakta oss.” skriver banken på sin Facebooksida.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.