Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Tre frågor om Metas börskollaps: Sparekonomen Joakim Bornold svarar. Foto: Reuters/SVT

Ekonomen om Facebooks kurskollaps: ”Någonstans måste ballongen få pyspunka”

Uppdaterad
Publicerad

Flera techbolag har det svårt på börsen just nu. Facebook-imperiet Metas kurskollaps på 26,4 procent kan signalera något om framtiden.

– Det är inte resultatet som skrämmer, det är framåtblicken, säger sparekonomen Joakim Bornold.

Meta Platforms, företaget bakom Facebook, har haft det tufft senaste tiden. Det visar företagets kvartalsrapport. Tillväxten i antal användare har minskat och konkurrensen om reklamintäkterna har hårdnat. Det är främst nya aktörer som Tiktok som växer kraftigt och tar marknadsandelar.

– Facebook är solen som allt annat snurrar kring när det kommer till sociala medier. Om den solen lyser lite svagare får det stora konsekvenser på börskursen, säger Joakim Bornold, sparekonom på Söderberg & partners.

Svajig framtid

När New York-börsen stängde under torsdagen tappade företaget mer än en fjärdedel av sitt värde, motsvarande nästan 2 200 miljarder kronor. Enligt Joakim Bornold är det inte rapporten i sig som fått aktien att falla.

– Det är inte resultatet som skrämmer, det är framåtblicken. Vad Facebook säger om framtiden och där ser det ganska svajigt ut, säger Joakim Bornold.

”Ballongen måste få lite pyspunka”

Techbolag har det överlag svårt på börsen just nu. Även musiktjänsten Spotify visade en oväntat svag rapport och backade rejält på USA-börsen. Förklaringen är enligt Joakim Bornold helt naturlig. En sektor som varit väldigt populär brukar med tiden lugna ner sig och bli svalare.

– Techbolagen har varit väldigt heta de senaste två åren, någonstans måste den ballongen få lite pyspunka. Kommer den komma tillbaka? Ja det är ganska sannolikt, säger han.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer