Elfordon växer fram som en ny svensk miljardindustri

Uppdaterad
Publicerad

I krigets skugga har bränslepriserna stigit, men redan tidigare har ett ökat miljömedvetande bidragit till att det på bara några få år vuxit fram en helt ny bransch av elfordonsföretag i Sverige. En ny bransch till ett värde av hundratals miljarder kronor.

Det handlar om en helt ny industri – elfordon. Fordon för att färdas på land, i vattnet och i luften. Där finns udda produkter som eldrivna surfbrädor och ”flygande bilar”, men naturligtvis också mer traditionella fordon som bilar, båtar och flyg som elektrifieras.

Med hjälp av Tillväxtverket och deras databas har SVT identifierat den elektrifierade fordonsbranschen. Den består av 39 företag. Tillsammans har de ett totalt värde av cirka 225 miljarder kronor.

– Jag tror att det är en kombination av industribakgrund, teknikkompetens och sedan en vilja att ställa om snabbt. Det säger Jenny Keisu, som är vd för elbåtsföretaget Xshore är orsakerna till explosionen av elfordonsföretag just nu i Sverige.

”Ekosystem” kring elmobilitet

Anders Forslund som är vd för elflygstillverkaren Heart Aerospace i Göteborg menar att det skapats ett ”ekosystem” kring elmobilitet i Sverige. Han pekar ut den lokala bredden av verksamheter kring det egna företaget:

– Vi befinner oss några kilometer från Volvo Cars och Polstars huvudkontor. Där ska de också bygga en ny batterifabrik med Northvolt. Här i Säve byggs också Swedish electro mobility testlab.

Heart Aerospace har än så länge bara en skalmodell av sitt flygplan i hangaren i Säve i Göteborg, men har redan fått en genombrottsorder på tvåhundra riktiga flygplan till det amerikanska flygbolaget United Airlines.

Heart ska enligt planerna ha ett plan i luften om två år. Serieproduktion planeras från år 2026, och precis som Xshore ska det ske i Sverige.

– Flygplanen är som ett legobyggsats som kommer från olika tillverkare över hela världen. Vårt mål är att ha slutmonteringen i Sverige, säger Anders Forslund som är på vd Heart Aerospace.

Böjer plåt enligt origamiteknik

Men i det nya eldrivna handlar det inte enbart om att plocka bort en fossilmotor och ersätta med en eldriven.

Elscootertillverkaren Stilride i Stockholm har egna idéer kring produktionen för att minska miljöavtrycket. Bolaget bockar plåten till sin scooter med den japanska pappersvikningstekniken origami som förebild.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.