Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
En miljon för ett inlägg på Instagram Foto: SVT, TT

De kan ta en miljon för ett inlägg på Instagram

Uppdaterad
Publicerad

Allt fler annonsörer använder sig av så kallad influencer marketing för att nå ut. Men det är dyrt att samarbeta med de stora sociala medie-stjärnorna. Det kan röra sig om en miljon för ett inlägg på Instagram, berättar influencern Anitha Clemence i Ekonomibyrån. 

Marknaden för influencers har vuxit ordentligt de senare åren. Allt fler företag betalar kända profiler med stora följarskaror i sociala medier för att visa upp deras produkter och tjänster i sina kanaler. Totalt handlar det om cirka totalt en miljard som årligen investeras i branschen.

– Det kan handla om alltifrån 10 000 till en miljon per inlägg. De stora profilerna kan få riktigt mycket betalt, säger influencern Anitha Clemence i Ekonomibyrån.

Sverige tidiga med influencer marketing 

För företagen kan det vara värt det och ibland vara mer lönsamt än att satsa på att till exempel sponsra stora tv-program. Det tycker Daniel Redgert som driver sin egna pr-byrå. Han tillägger att priserna för samarbeten med influencers dock är väldigt höga i Sverige.  

– Sverige är ett av de länderna som är absolut dyrast för vi var så pass tidiga, säger han och fortsätter:  

– Flera företag som Strong, Ideal Of Sweden, Daniel Wellington och RevolutionRace började med det för många år sen och det har drivit upp priserna över tid, säger Daniel Redgert.  

Annonsörer kan finansiera konspirationsteorier 

Det finns dock vissa risker för företag som väljer att annonsera och samarbeta med influencers, menar journalisten Yasmine Winberg. Hon har skrivit en bok där hon tillsammans med kollegan Julia Lundin granskat influencermarknaden.  

– Risken är att annonsörer indirekt finansierar desinformation. Vi har sett mycket av den varan under coronapandemin, berättar Yasmine Winberg.  

Det finns influencers med stora följarskaror som varnat för vaccinet och spridit konspirationsteorier, något som Veckorevyn var först med att rapportera om.  

– Indirekt finansierar företag de budskapen också. Det måste man tänka på som annonsör, säger Yasmine Winberg.

Se hela veckans avsnitt av Ekonomibyrån i SVT Play

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer