Facebooks satsning är ”knappast välgörenhet” enligt SVT:s ekonomikommentator. Foto: SVT, Christine Olsson/TT

Facebook startar inkasso-program – marknadsförs mot kvinnor och minoriteter

Publicerad

Facebook startar nu ett nytt program där de köper upp obetalda fakturor från småföretag som ägs av kvinnor och minoriteter. Men enligt SVT:s ekonomikommentator kan det vara ett knep för att samla data.

Facebook Invoice Fast Track-program är plattformens senaste satsning som, enligt Facebook, ska hjälpa småföretagare med likviditeten. Men inte vilka småföretag som helst, de måste ägas av kvinnor eller minoriteter. Målet är att köpa upp fakturor till ett värde av 100 miljoner dollar, som motsvarar drygt 860 miljoner kronor.

På så vis får företagarna pengarna direkt, och Facebook driver i stället in skulden och tar en procent av fakturans värde i ersättning.

”Ett marknadsföringstrick”

Det finns redan företag som köper upp fakturor och tar en avgift för att driva in dem, som fungerar på samma sätt som plattformens nya satsning. De tar risken att vissa fakturor inte alls blir betalda, men tjänar pengar på avgiften och på dröjsmålsränta.

Kristina Lagerström, ekonomikommentator på SVT, menar att Facebooks lansering av den nya tjänsten är ett marknadsföringstrick.

– En procent av fakturabeloppet är en ganska vanlig nivå på avgiften, åtminstone här i Sverige. Det tycks alltså knappast handla om ren välgörenhet från Facebooks sida, snarare smart marknadsföring, säger Kristina Lagerström.

Köper data

Kristina Lagerström menar att Facebook dessutom nog räknar med att kunna utnyttja data de får från företagens kunder genom att få tillgång till fakturorna.

– Visst att det är skönt för företagen som blir av med sina fakturor, men det kanske inte alltid är bra för deras kunder då Facebook får information om deras köp.

Facebook kritiseras

Facebook har tidigare varit i blåsväder gällande sitt jämlikhetsarbete. 2020 rapporterade New York Times om en oberoende utredning, beställd av Facebook, som visade plattformen inte har gjort tillräckligt för att motverka diskriminering på sin plattform.

Tidigare i år genomförde även University of Southern California en oberoende granskning som visade att sociala medier-gigantens algoritmer dolde jobbannonser för kvinnor.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.