Klädkedjan H&M. Foto: TT

H&M:s försäljning rasade 46 procent i mars

Uppdaterad
Publicerad

”Situationen vi nu befinner oss i kan inte jämföras med något annat vi har upplevt tidigare”, skriver vd Helena Helmersson i rapporten.

I slutet av mars var 3 778 av 5 065 butiker stängda på 54 marknader. Försäljningen minskade med 46 procent i mars jämfört med mars i fjol.

Tiotusentals permitteras

Bolaget har därför vidtagit flera kraftfulla åtgärder för att möta krisen. Bland annat permitteras tiotusentals anställda världen över. Bolaget räknar med att kunna minska rörelsekostnaderna med 20–25 procent under andra kvartalet.

I Kina börjar dock butikerna att öppna igen när situationen långsamt återgår till det mer normala.

Förändrar beteenden

Helmersson tror att den nu akuta situationen kommer att förändra kundernas beteenden:

”Allt detta kommer även att skynda på den redan pågående förändringen av vår bransch. Vi bedömer att de kraftigt ändrade konsumentbeteenden vi nu ser kommer att ytterligare öka samhällets digitalisering och även fokus på hållbarhetsfrågor, områden som fortsätter att vara mycket viktiga för oss”, skriver hon.

Klädjätten redovisar en vinst före skatt på 2 504 miljoner kronor för perioden december-februari, det första kvartalet i företagets brutna räkenskapsår. Motsvarande period förra året gjorde bolaget en vinst på 1 043 miljoner kronor.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.