Här är världens första fordon i fossilfritt stål

Uppdaterad
Publicerad

För första gången har det nya svenska stålet som tillverkas utan kol kommit till nytta. EU:s industrikommissionär Thierry Breton besökte Volvo i Göteborg för att avtäcka en världsnyhet.

– Vi kommer visa kommissionären världens första fordon som är byggt av fossilfritt stål. Det är en dumper som används i grustag, dagbrott, gruvor. Den är elektrisk och självkörande, berättar Lars Stenqvist som är teknisk chef på Volvo. 

EU-kommissionären drar av det svarta täcket som dolt det gula fordonet, som inte ser annorlunda ut är dumprar brukar göra.   

- Väldigt imponerande. Det är verkligen tungt stål, säger Breton och stöter till gula flaket med handflatan. 

- Ja, skrattar Volvos vd Martin Lundstedt. Det är riktiga grejer.

”Det är en väldigt stor händelse”

Hittills har det handlat mest om att få fordonen att släppa ut mindre koldioxid när de kör. Nu börjar man titta på materialen som också orsakar stora utsläpp. Först nu har nämligen SSAB lyckats framställa små, men användbara mängder stål utan kol. 

– 70 procent av en lastbil består av stål eller gjutjärn, så det är ganska naturligt att det är det området som vi fokuserar på först. Tillgången på fossilfritt stål är begränsad. Men även med de små volymerna som finns så kommer vi att börja producera fordon från och med nästa år, säger Lars Stenqvist.  

– Detta är den första? frågar EU-kommissionären Breton. 

– Ja, men nu drar vi igång en mindre serietillverkning till att börja med, svarar Lundstedt.  

– Det är en väldigt stor händelse, en premiär. Jag ville gärna komma hit för att understryka att det är en viktig händelse. Därför det visar att Europa leder vägen på det här området. Och Sverige spelar bevisligen en avgörande roll, säger Breton till SVT Nyheter. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.