Vanligtvis driver hon ett startupbolag från Kapstaden. Men när kriget bröt ut började Jessika Nilsson fundera på hur hon skulle kunna stödja Ukraina.
– Ganska snabbt kom jag på att jag skulle kunna bygga en tracker för ryska oligarkers lyxyachtar, säger techentreprenören i Ekonomibyrån.
Hon pitchade idén för ett gäng vänner. Inom några dagar hade de byggt en hemsida med en karta där man kan se hur båtar som tillhör sanktionsutsatta oligarker rör sig över världen. Kopplat till hemsidan finns ett Twitterkonto som uppdateras automatiskt när yachterna ändrar kurs.
Verktyget bygger på så kallad AIS-teknologi, offentlig information som större fartyg är skyldiga att skicka ut för att till exempel myndigheter och andra båtar ska kunna se var de befinner sig. Ambitionen är att hjälpa myndigheter med att beslagta yachterna.
Försökte tipsa FBI
För några veckor sedan kunde man se hur många satte kurs mot Turkiet.
– Då rörde de ju sig genom europeiska vatten. Så det var lite frustrerande att de inte togs då, för vi visste att de skulle till Turkiet där de troligtvis kommer vara säkra.
En annan ”hotspot” är Maldiverna, enligt Jessika Nilsson.
– Det är väldigt många som åker till Maldiverna. Jag kan bara spekulera i att de har något slags ”safe haven” där. Alltså som en skyddad plats.
– Sedan är det mycket kring Panama. Där kunde vi dock se hur en yacht råkade åka in i amerikanskt vatten, tyvärr bara väldigt kort. Så vi försökte tipsa FBI om det men det var för sent.
”Hoppas de blir arga”
Flera gånger har yachter som Jessika Nilsson och hennes kollegor kontaktat myndigheter om tagits i beslag.
Planen är att fortsätta med projektet tills kriget tar slut.
– Så länge det finns chanser att ta yachter vill vi bidra till att göra det.
– Min förhoppning är oligarkerna ska bli ska bli väldigt arga och att de ska sätta press på Putin att sluta med den här invasionen, säger Jessika Nilsson.
Så spåras oligarkernas lyxyachter
Automatic Identification Sytem (AIS) är ett system som gör det möjligt att identifiera och följa fartyg och hur de rör sig.
Alla passagerarfartyg och större fartyg är skyldiga att vara utrustade med AIS-transpondrar. Fartygen går att identifiera med ett särskilt nummer från antingen MMSI (Maritime mobile service identity) eller Internationella sjöfartsorganisationen.