Försäljningen i december väntas öka till 79,7 miljarder kronor. Foto: Tomas Oneborg /SvD /TT

Julhandeln slår rekord – tack vare minusräntan

Uppdaterad
Publicerad

Den svenska ekonomin är stark tack vare minusräntan som ”driver konsumtion”. Det anser Svensk Handels utredningsinstitut HUI som bedömer att årets julhandel kommer att slå rekord – igen.

Allt tyder på att det kommer att bli en god jul för detaljhandeln.

Enligt HUI Research, som ägs av branschorganisationen Svensk Handel, är hushållen köpstarka tack vare fortsatt högkonjunktur och minusränta.

Prognosen är att försäljningstillväxten i december månad kommer att uppgå till 3,0 procent, vilket motsvarar en omsättning på 79,7 miljarder kronor.

”Den svenska ekonomin är ännu stark och injicerad av minusräntan som driver konsumtion”, skriver HUI Research i ett pressmeddelande

Gynnsam kalender

Detaljhandelns försäljning har utvecklats stabilt under 2018 och december väntas fortsätta i samma riktning och en gynnsam kalender med ”mycket ledighet” bidrar till rekordet, anser HUI.

”Även om konjunkturen mattats av något är grunden för konsumtion mycket god” säger Jonas Arnberg, VD på HUI Research i pressmeddelandet.

December månad tappar däremot försäljning till november eftersom Black Friday har etablerat sig som en konsumtionshelg. 

November var den månad som gick klart starkast i ”sällanköpsvaruhandeln under det fjärde kvartalet 2017. Trenden kommer att fortsätta i år, bedömer HUI Research.

Fakta HUI Research AB/Svensk Handel

Svensk Handel är en medlemsorganisation som företräder företag inom detalj- parti- och digital handel.

Styrelsen består av företrädare från bland annat: Axfood, Axel Johnson, Apoteket , H&M, Systembolaget, Footway, ICA, Coop, Clas Ohlson, och IKEA.

Axel Johnson äger bland annat Åhléns och Axfood (Willys, Hemköp, Tempo, Mat.se och Middagsfrid).

HUI Research AB är ett konsultföretag som ägs av Svensk Handel.

I styrelsen sitter bland annat Svensk Handel, ICA och Axel Johnson, KTH och Luleå kommun.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.