Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Kristin Magnusson Bernard och Molly Guggenheimer ser flera positiva signaler i den svenska ekonomin – i klippet får du veta vilka. Foto: SVT/Stina Stjernkvist/TT

Experter: Flera ljusglimtar i ekonomin

Publicerad

Risken för en djup ekonomisk kris ser allt mindre ut. Svenska bolag har dessutom gjort oväntat stora vinster under våren.

– Jag ser ljusare på framtiden nu än för tre månader sen, säger Kristin Magnusson Bernard på Första AP-fonden till Ekonomibyrån.

Våren har präglats av kriser – banker som kollapsat och fastighetsbolag som fått problem med de nya räntenivåerna. Ändå har börsen klättrat och enligt Kristin Magnusson Bernard, vd för Första AP-fonden, har ekonomin i stort klarat utmaningarna väl.

– Vi ser nu att räntehöjningar biter och att inflationen kommer ner. Vi kan lyckas med att mjuklanda, säger hon.

Ekonomibyrån

Även vinterns varningar om en djupare lågkonjunktur ser just nu ut att slå fel. Jämfört med både 90-talskrisen och finanskraschen 2008 ser såväl banksystemet som arbetsmarknaden bättre rustade ut, enligt Kristin Magnusson Bernard.

– Arbetsmarknaden är förvånansvärt stark. Hela nedgången på arbetsmarknaden är inställd just nu, folk har jobb att gå till och man har pengar att köpa saker för. Det håller hjulen igång, säger hon.

Inflation hjälper bolagen

Samtidigt har den höga inflationen sett till att företagen på börsen kunnat presentera stora vinster, enligt Molly Guggenheimer, aktiestrateg på Danske bank.

– Ett skäl till att vi alla förutspådde lågkonjunktur var inflationen. Men jag tror att ett skäl till att vi inte är i lågkonjunktur också är just inflationen. Företagen säljer inte så mycket produkter, men de har höga vinster för att priset kompenserar. Lönsamheten är alldeles för bra för att man ska säga upp anställda, säger hon.

Missa inte Ekonomibyråns senaste avsnitt Kommer trösten med hösten? i SVT Play.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Ekonomibyrån

Mer i ämnet