Vattenfall Eldistribution AB har en nettomarginal på 28 procent. Av varje hundralapp bolaget tar in är 28 kronor ren vinst. Foto: TT

Kraftiga prishöjningar för många elnätskunder

Publicerad

Kraftiga prishöjningar har drabbat 1,8 miljoner konsumenter de senaste åren. Det visar en rapport om avgifter för abonnenter i svenska elnät som publiceras i dag. De som höjt allra mest är Vattenfall och Ellevio, före detta Fortum Elnät.

Sverige har cirka 180 elnätsföretag. Varje bolag har i sina områden monopol på elledningen fram till hemmet. Till skillnad från själva hushållselen kan konsumenter alltså inte välja vilket bolag de vill vara kund hos. På grund av detta är priset reglerat och Energimarknadsinspektionen har till uppgift att granska om avgifterna är rimliga. Men tidigare i år vann elbolagen en process mot myndigheten med resultatet att priserna kunde höjas.

2,9 procent dyrare i år

Under fjolåret ökade elnätsavgifterna med 2,4 procent i genomsnitt, i år är siffran något högre 2,9 procent, enligt Nils Holgerssongruppen som kartlägger avgifter och taxor för ett flerbostadshus i landets samtliga kommuner.

– Sedan har vi tittat på hur de stora bolagen höjer sina priser. Och där kan vi se att Vattenfall höjt sina priser allra mest, med 20 procent de senaste två åren. Jag tycker det är en jättekraftig höjning, särskilt om vi jämför med hur övriga priser i samhället har ökat under den här perioden, säger Mari-Louise Persson, ordförande för gruppen.

28 av 100 kronor är vinst

Men på Vattenfall menar man att pengarna behövs till investeringar.

– Anledningen är att vi behöver höja investeringstakten i våra nät. Vi har underskattat investeringsbehovet, för vi har bristande leveranskvalitet i våra elnät, säger Eva Vitell, chef för kund- och marknadsrelationer på Vattenfall eldistribution.

Men Vattenfall Eldistribution AB har en nettomarginal på 28 procent. Av varje hundralapp bolaget tar in är 28 kronor ren vinst.

”Vi behöver vinstmarginalen”

Tycker du att det är rimligt att ni  nu höjer priserna ännu mer?

– Ja, det stämmer att vi har en hög vinstmarginal. Och vi behöver det för att kunna återinvestera i våra nät. Så svaret är att vi behöver både och, vi behöver den vinstmarginal vi haft – de pengarna har gått till våra nät – och nu kommer vi höja avgiften ytterligare för att höja investeringstakten.

Så alla pengarna från den här höjningen kommer gå till investeringar?

– Alla pengarna från de här höjningarna kommer gå till investeringar och underhållningar av våra nät, säger Eva Vitell.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer