Många butikskedjor har det tufft, men lågprishandeln lockar fler än någonsin.
Normal och Dollarstore är två lågpriskedjor som öppnat många nya butiker i Sverige de senaste åren och lågprisjättarna Rusta, Jula och Gekås spår alla rekordförsäljning 2022.
Gekås i Ullared slog försäljningsrekord för en enskild dag den 12 november då besökarna handlade för drygt 48 miljoner kronor i varuhuset och företagets vd kallade det för ”ett helt magiskt försäljningsrekord”
Och när konjunkturen nu viker samtidigt som de flesta hushåll fått sämre privatekonomi då många priser höjts kraftigt, så väntas ännu fler söka sig till lågprisbutikerna.
”Alla vill vi spara pengar”
Lågpriskedjan Rusta har fått omkring en miljon nya kunder sedan i våras och Rustas vd Göran Westerberg konstaterar att förbrukningsvaror, som schampo och tandkräm säljer extra bra i dåliga tider.
– Rik som fattig, alla vill vi spara pengar, säger han.
Han berättar också att även ”lite rikare” kunder nu söker sig till butikerna för att handla billigt.
Och han får medhåll från Joakim Wirén, analytiker på HUI Research, som menar att det stämmer för hela lågprissegmentet.
– Från början var det de som behövde gå dit som gick dit, men nu har det blivit väldigt brett och alla går dit för att göra ett fynd, säger han.