Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Tre svenska digitala bolag som gynnats av pandemin Foto: SVT

Pandemin gynnar svenska digitala bolag: ”Ett enormt uppsving”

Uppdaterad
Publicerad

Flera svenska digitala bolag har gått bra de senaste åren, och under coronapandemin har de fått en extra skjuts.
– Mitt i allt elände med covid blir man ändå framtidsoptimist när man ser de här bolagen, säger Erik Sprinchorn, förvaltare på Tin Fonder.

Ett exempel är den värmländska dataspelskoncernen Embracer Group. De har på fyra år gått från ett börsvärde på drygt 1 miljard till över 50 miljarder. Därmed är bolaget nu högre värderat på börsen än klassiska industribolag som Getinge och Husqvarna.

I veckan presenterade de sin senaste rapport som bland annat visade att bolaget ökar sin nettoomsättning med 81 procent.

Andra svenska spelföretag som växer kraftigt är Stillfront Group (+142 procent på börsen sedan årsskiftet och ett börsvärde på omkring 30 miljarder) och Paradox Interactive (+50 procent på börsen och ett börsvärde på omkring 25 miljarder).

– Vi har växt från nästan ingenting till över 4000 anställda och den sista tiden har det gått ännu bättre, säger Lars Wingefors, vd på Embracer Group.

Uppgång på över 900 procent

Ljudboksföretaget Storytel är ett annat svenskt digitalt företag som gynnats av pandemin.

I dag finns bolaget i 20 länder och har omkring 700 anställda. För några år sedan köpte de upp Nordstedts förlag och Storytels aktie har stigit över 85 procent sedan årsskiftet.

– I de länder där skolorna stängde ner såg vi ett väldigt stark uppsving när nya kunder kom in och började lyssna på ljudböcker, säger Jonas Tellander, vd på Storytel.

Det svenska bolag som rusat mest på börsen i år, med en uppgång på över 900 procent, är Bambuser. Deras videofunktion blev känd under den arabiska våren år 2011 och sedan dess har företaget testat flera olika affärsmodeller.

”Förutsättningarna har aldrig varit bättre”

För omkring ett år sedan bytte Bambuser ännu en gång strategi och valde denna gång att satsa på det som de kallar ”live video shopping”, en slags digital tv-shop. Det är något som blivit väldigt stort i Kina under coronavåren och som nu tagit rejäl fart även i andra delar av världen då stängda butiker tvingat företag att hitta nya vägar till sina kunder.

– Sedan corona kom så har vi fått ett enormt uppsving. Vi har ett digitalt verktyg för att hjälpa alla inom detaljhandel att sälja trots att butikerna är nedstängda, säger Maryam Ghahremani, vd på Bambuser.

Tin Fonder bevakar och placerar pengar i flera av de svenska digitala bolag som har växt kraftigt den senaste tiden. De är optimister ser inga stora risker med den snabba tillväxten.

– Förutsättningarna att driva en digital affär har aldrig varit bättre, säger Erik Sprinchorn, förvaltare på Tin Fonder.

För omkring 20 år sedan kraschade många börskurser i den så kallade dotcom-kraschen. Du ser inga risker för en ny krasch?

– Inte på grund av att affärsmodellen skulle vara dålig, utan den primära risken är kring värderingarna.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer