Bo Becker är professor på Handelshögskolan i Stockholm. I klippet kan du höra hans tips kring hur man bör tänka som bankkund.

Så blir du en vinnare i den nya bankvärlden

Uppdaterad
Publicerad

De klassiska storbankerna har fått många nya digitala utmanare. Detta kan både vara en fördel och nackdel för konsumenten.

– Det kan vara ett mer svårnavigerat landskap för konsumenterna, säger Bo Becker, professor på Handelshögskolan i Stockholm.

Digitaliseringen har påverkat bankbranschen på flera sätt. Många kontor har stängt när allt fler gör sina bankaffärer via mobil och dator.

Före finanskrisen fanns det omkring 2 000 bankkontor i Sverige. Nu finns det omkring 800 och ännu färre ska de bli. I höstas aviserade Handelsbanken att de stänger 180 kontor.

Konkurrens från fin-tech-bolagen

Samtidigt har digitaliseringen ökat konkurrensen på bankmarknaden. Det är svenska så kallade ”fin-tech-bolagen” alltså företag som använder sig av ny it-teknik inom finansbranschen, som iZettle, Klarna, Bambora, Avanza och Qliro, som utmanar de klassiska storbankerna.

Betallösningar, bolån, fondhandel och inlåning är några av de nischer där utmanarna försöker ta marknadsandelar.

– Bankbranschen påverkas jättemycket av ny teknik, säger Bo Becker, professor på Handelshögskolan i Stockholm.

I klippet ovan kan du höra hans tips om vad man bör tänka på som bankkund.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.