Foto: Johan Nilsson/TT

Flygexperten: Miljardfinansiering löser inte SAS skuldproblem

Uppdaterad
Publicerad

Det skuldtyngda skandinaviska flygbolaget SAS har ingått ett låneavtal på motsvarande 7,1 miljarder kronor med en riskkapitalfond.

– Det här är inte lösningen, men det är rätt väg, säger flygexperten Jan Ohlsson.

SAS ansökte i förra månaden om konkursskydd i USA, ett så kallat Chapter 11-förfarande i syfte att genomföra krisplanen ”SAS Forward”. Begäran godkändes av en domstol i New Yorki början av juli. Enligt bolaget är Chapter 11-förfarandet ”ett väletablerat och flexibelt juridiskt ramverk för att rekonstruera bolag och har använts av ett flertal stora internationella flygbolag för rekonstruktion”.

Nu meddelar SAS att man har träffat ett avtal om finansiering med det amerikanska riskkapitalbolaget Apollo Global Management. Det rör sig om en så kallad debtor-in-possession-finansering om motsvarande 7,1 miljarder kronor.

”Med denna finansiering kommer vi att ha en stark finansiell ställning för att fortsätta att bedriva den löpande verksamheten under vår frivilliga rekonstruktionsprocess i USA”, säger Carsten Dilling, styrelseordförande för SAS, i ett pressmeddelande.

Flygbolaget förväntar sig att domstolsprocessen i USA slutförs inom ett år från det att förfarandet inleddes i juli. SAS har tidigare meddelat att man har skulder på 58 miljarder kronor.

Viktigt steg på vägen

Journalisten och flygexperten Jan Ohlsson menar att det här är ett stort steg för SAS. Samtidigt understryker han att det inte löser huvudproblemet med skulderna.

– Man har fortfarande nära 60 miljarder kronor i skulder som ska skrivas ned. Det här är inte lösningen, men det är rätt väg. Det är den enda vägen om man inte vill gå i konkurs.

Vad Apollo Global Management ställer för krav på SAS i utbyte framgår inte av pressmeddelandet.

– Det är ju ingen välgörenhetsorganisation, utan ett amerikanskt riskkapitalbolag specialiserat mer eller mindre på flygbolag i ekonomisk trubbel. Man kommer att ställa tuffa krav och vakta som en hök över sin investering.

Däremot framgår det att rekonstruktionen kommer att ske i nära samarbete med den danska staten, vilket innebär att den kliver in som en aktiv delägare i bolaget.

– Danska staten kommer nog att få ett tungt inflytande i själva detaljstyrningen av SAS. Det betyder att man i första hand kommer att jobba för att gynna Danmark, säger Ohlsson.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Ekonomikommentatorn: Därför är piloterna inte SAS största problem Foto: SVT/TT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.