Små butiker kämpar mot e-handeln

Publicerad

Lokala småbutiker får allt tuffare motstånd från stora e-handelssajter. För att möta konkurrensen, nå kunder och inte dö ut krävs att även små handlare skaffar en internetsajt, säger Jonas Ogvall vd på Svensk Digital handel.

Han menar att en butik som i framtiden inte har en hemsida kan komma att få lägga ner sin verksamhet.

– Det krävs helt ny kompetens av handlare i dag. De måste lära sig sociala medier för sin överlevnad, man når inga kunder om man inte är digital, säger han.

Erik Wästlund, lektor i psykologi vid Karlstad universitet, säger även han att den lilla lokala butiken står inför en helt ny verklighet i dag.

– De har det jättetufft nu. Under många år har de stött på hård konkurrens från olika butikskedjor, men nu har prispressen ökat ytterligare i och med konkurrensen från utländska e-handelssajter, säger han.

Även Wästlund menar att den lokala handlaren måste se till att ha en hemsida där man kan gå in och kolla vilka produkter som finns i butiken. Han säger också att om den lilla butiken inte kan konkurrera med pris måste handlaren hitta andra konkurrensfördelar.

– De får försöka konkurrera med service, kunnande och med det personliga bemötandet, säger han.

Företagare med webbutik

Ulrica Westerdahl startade en butik med barnkläder i centrala Alingsås för fem år sedan. I samband med att hon startade en fysisk butik, la hon även ut en hemsida för att kunder skulle hitta till butiken och läsa om hennes verksamhet. Ett år senare öppnade hon en webbutik.

– För mig var det naturligt att även ha även en fysisk butik. Jag tycker att det är viktigt att ha kontakt med människor. Jag gillar att möta kunder och vill inte bara sitta och paketera ordrar, säger hon.

Att finnas på internet tycker hon är viktigt och en självklarhet.

– Jag vet att jag själv googlar på allt: vägbeskrivningar, bilder och hur saker och ting ser ut. Att som fysisk butik också ha en hemsida som berättar om butiken tycker jag borde vara en självklarhet år 2016.

Att möta konkurrens

Hon säger att hon märker av konkurrensen från både små och stora e-handelssajter och berättar om hur hon försöker möta större konkurrenter.

– Jag tror på ett personligt bemötande även om det sker via internet. Jag svarar snabbt på mejl, jag gör fina paket och om någon frågar om jag kan ta kort på något och skicka så gör jag det, berättar hon.

Westerdahl tror också att den handlare som har en fysisk butik och som vill hänga med i framtiden måste se till att finnas på internet.

– Den unga generationen sitter mycket hemma och klickar på olika sajter. Ligger man i sängen eller sitter framför teven och kollar på olika produkter i mobiltelefonen kan det vara lockande att beställa snabbt om det erbjuds fri frakt och fri retur, säger hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.