Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Finansinspektionen straffar Nordnet hårt. Foto: TT/SVT

100 miljoner i böter för Nordnet efter ”nakenblankning”

Uppdaterad
Publicerad

Nätmäklaren Nordnet har ägnat sig åt omfattande så kallad ”nakenblankning” bland sina kunder. Nu åker banken på en sanktionsavgift på 100 miljoner kronor.

– De har brutit mot regelverket på så många punkter, säger Susanna Grufman, biträdande direktör på Finansinspektionen, till SVT Nyheter.

Finansinspektionen, FI, inledde undersökningen av Nordnet sedan det förekommit omfattande så kallad ”nakenblankning” bland nätmäklarens kunder i samband med stök kring prissättning av aktien i Moment Group den 19 februari i fjol.

Susanna Grufman tycker att sanktionsavgiften i det här fallet ska vara kännbar, säger hon till SVT Nyheter.

– Nordnet har erbjudit en tjänst som svidit mot regelverket och de har brustit i sin interna styrning. Ledningen har vetat om att tjänsten inte följer regelverket men fortsatt att erbjuda den till sina kunder.

Överväger att överklaga

Nordnets vd Lars-Åke Norling tycker att sanktionsavgiften på 100 miljoner kronor är alldeles för hög.

– Den står inte i paritet med den händelse som inträffat. Därför överväger vi att överklaga, säger han till TT.

Nordnet har sedan Moment Group-incidenten samarbetat med FI och vidtagit åtgärder. De stängde under en period ned verktyget för blankning – som erbjuds till de allra mest aktiva kunderna med mycket kapital – och hävdar nu att det nya systemet följer regelverket.

Till TT säger Grufman att sanktionsbeloppets storlek påverkas av ett antal faktorer. Bland annat pekar FI på bristande interna riktlinjer och rutiner, brister vad gäller riskhantering och brister i omsorgsplikten gentemot kunder.

– Det är en sammanvägd bedömning av de här bristerna, där vi också tar hänsyn till hur lång tid bristerna har pågått. Vi tittar också på bolagets finansiella ställning, säger hon.

Banken: Ingen kund drabbad

Lars-Åke Norling på Nordnet poängterar att nätmäklaren själv rapporterade bristerna i sitt system till FI efter kalabaliken kring felprissättning och handelsstopp av Moment Group-aktien i februari 2021.

– Det var en speciell dag för den aktien, med handelsstopp. Det ledde till den här situationen. Vi såg brister i våra system och rapporterade själva till Finansinspektionen, säger Lars-Åke Norling.

Enligt Nordnet har ingen kund har kommit till skada.

– Det är ganska snävt att säga att det inte skapat problem för ens egna kunder. Vi tycker att det skapat problem för värdepappersmarknaden i stort och skadat förtroendet för värdepappersmarknaden.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.