Ett brevsvar från mars 2013 visar att banken medvetet kan ha lurat sina kunder. Foto: TT/Privat

Swedbank medgav fondlureri

Uppdaterad
Publicerad

Ett brev från fondbolaget Swedbank Roburs vd till en småsparare visar att banken medvetet kan ha lurat sina kunder under flera år.

– Det är upprörande, säger föreningen Aktiespararnas vd Carl Rosén.

Swedbank Roburs ledning har senaste året fått hård kritik för att de ska ha felaktigt marknadsfört flera av sina största fonder som aktivt förvaltade. Det vill säga att bankens förvaltare aktivt väljer ut aktier åt spararna i fonden, fonder som på så sätt ska ta högre risk men också ge större möjlighet att slå börsens genomsnitt. I verkligheten ska fonderna ha varit automatiskt förvaltade så kallade indexfonder.

Sju miljarder för mycket

Föreningen Aktiespararna lämnade i december in en grupptalan mot Robur till Allmäna Reklamationsnämnden. Där kräver man att banken ska betala tillbaka de allt för höga avgifter man tagit ut av sina kunder. Beviset är bland annat en intervju i Svenska Dagbladet i november 2013 där Roburs nytillträdde vd Tomas Hedberg sade att eftersom banken varit ”indexnära” i en aktiv produkt så har sannlikheten för att fonden skulle slå index varit ”extremt låg”.

Sedan dess har Swedbank och Robur gång på gång hävdat att citaten är tagna ur sitt sammanhang och att man inte lurat sina kunder. Senast i går måndag skrev Robur på sin hemsida i en kommentar till en ny bok om bankernas fondtrix att ”Swedbank Roburs aktiva fonder alltid förvaltas aktivt”.

Erkänner indexkramande

Men i ett brevsvar från mars 2013 till en irriterad fondsparare i Karlstad ger Tomas Hedberg sina kritiker rätt. Han skrev att ”Historiskt sett har en del större fonder fått kritik för att de under långa tider legat för nära sina index, ”indexkramare”. Och tyvärr ligger det historiskt något i den kritiken”.

Tomas Hedberg skrev också att banken inte är nöjd med hur fonderna levererat vissa år och ”att en fond som säger sig vara aktiv, och även tar betalt för detta, självklart skall vara aktiv”.

”Det är upprörande”

Enligt föreningen Aktiespararna har Robur tagit cirka sju miljarder i avgifter för mycket av sina kunder under tio år.

– Det är upprörande. Ibland brukar man prata om det perfekta brottet. Man har från väldigt många tagit väldigt lite under många år. Men tillsammans blir det väldigt mycket pengar, säger Carl Rosén.

Cirka 5,5 miljoner svenskar sparar i olika typer av aktiefonder. Många av dem marknadsförs som aktiva och har avgifter som kan variera mellan en och två procent. En så kallad indexfond, det vill säga en fond som automatiskt investerar i en genomsnitt av börsens aktier, har betydligt lägre avgifter eftersom de är mycket billigare att förvalta.

Andra bankerna gör likadant

Enligt Aktiespararna är det inte bara Swedbank som lurar sina kunder när det gäller så kallade aktiva fonder. Fenomenet är lika utbrett bland de andra storbankerna.

SVT Nyheter har sökt Roburs vd Tomas Hedberg och bolagets informationschef vid flera tillfällen under tisdagen utan resultat. Däremot säger Swedbanks pressekreterare Claes Warrén att banken ”av naturliga skäl” inte vill kommentera detta just nu eftersom det pågår en rättsprocess.

Vid Swedbanks bolagsstämma i slutet sa bankens vd Michael Wolf så här när han fick frågan om varför de marknadsför dyra fonder som aktiva när de i själva verket verkar vara indexfonder.

– Vi anser att vi varit väldigt transparenta i både innehållet, priset och vår prestation. Och nu ifrågasätts det och nu ska ARN pröva det och så får vi se hur utfallet blir, sade han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.