Vitaelabs reklam för kosttillskottet Vitaepro innehåller påståenden som ”Med Vitaepro bevarar jag som tur är den smidighet och styrka jag behöver” och en lång rad idrottsprofiler har figuerat i företagets reklamfilmer.
Nu förbjuder Marknadsdomstolen den här typen av formuleringar. Redan 2013 krävde Konsumentombudsmannen att Marknadsdomstolen skulle förbjuda formuleringarna då de innehåller ”vilseledande påståenden”.
– Det är många konsumenter som har nåtts av reklamen och därför är vi nöjda att domstolen håller med oss i vår kritik av företagets marknadsföring, säger ställföreträdande konsumentombudsman Cecilia Tisell i ett pressmeddelande från Konsumentverket.
– Domen kommer att få vägledande betydelse, inte bara för kosttillskottsbranschen utan även för livsmedelsindustrin, eftersom domstolen nu har prövat vad man får säga i reklam för kosttillskott.
Fortsätter sända tv-reklam
I ett mejl till Dagens Media skriver Vitaelabs pr- och kommunikationschef Vibeke Hoff Norbye, att det här bara handlar om marknadsföringen av Vitaepro och ”ingalunda gäller kvaliteten eller effektiviteten av Vitaepro”.
”Beslutet är i huvudsak begränsad till mycket specifika formuleringar i marknadsföringen på vår hemsida och dessa har redan korrigeras. Vår tv-reklam kommer att fortsätta att sändas, som vi gör idag.” skriver Hoff Norbye.
Om bolaget bryter mot domen kan ett vite på två miljoner kronor komma att dömas ut.