Norrporten är tydliga på sin hemsida med företagets miljöengagemang, något som också ska märkas i valet av bilar – både när det gäller tjänstebilar och servicefordon.
Ändå föll valet på en Mercedes 500, en mycket speciell bil, med v8-motor och all tänkbar utrustning när vd Anders Wiklander försågs med tjänstebil.
Och vd är inte är ensam om exklusiva bilval. Bland ledningen i Norrporten finns
till exempel en Mercedes R 350 värd som ny 594 000 kronor, en Mercedes GLK 220, för 453 000 och en Mercedes som visserligen är en miljöbil – men dyr – en E200 värd 404 000 kronor som ny.
– Problemet kan ju vara att sånt här gärna sprider sig. Att högsta chefen sätter ribban och då finns det ju massa små vd:ar och koncernledningsledamöter som vill ha nästan lika bra bil och då kan det ju snabbt bli väldigt dyrt. Det är just därför man har den här typen av policy, för att kunna hålla nivån på en rimlig nivå, säger Carina Lundberg Markow, ägaransvarig på Folksam.
Norrportens styrelseordförande Jan Kvarnström, som är ytterst ansvarig för löner och förmåner på bolaget, försvarar valet av bil och hävdar att det endast var kortvarigt – trots att bilfirman som äger bilen hävdar att vd:n hade bilen under drygt ett år.
– Jag känner mig trygg att de följer sin policy. Och det är styrelsens roll, vi utfärdar policys och vi litar på ledningen att de följer policyn.
Via mejl svarar Norrporten senare att de haft tjänstebilar utan miljöklassning i väntan på leverans av andra.
Reporter: Anna Jaktén