”Jag förstår att det finns en stor frustration med spelreklam”, säger civilminister Ardalan Shekarabi. Foto: TT

Sifo: Majoritet av svenskarna vill förbjuda spelreklam

Uppdaterad
Publicerad

En majoritet av svenskarna vill förbjuda spelreklam och nästan 9 av 10 anser att det finns alldeles för mycket spelreklam i dag, visar en ny undersökning från Sifo.

– Vi utesluter inte att det behövs ytterligare begränsningar, säger civilminister Ardalan Shekarabi.

Sedan den första januari 2019 är det tillåtet för spelbolag att lagligt marknadsföra sig via svenska medier. Samtidigt infördes krav om att alla som verkar på den svenska spelmarknaden ska ha tillstånd — en licens som bland annat ställer krav på måttfullhet vid marknadsföring av spel.

Över 50 procent vill förbjuda

Men trots nya regler anser en stor majoritet av svenskarna att det finns för mycket spelreklam i dag.

I en ny Sifoundersökning, beställd av organisationen Skiftet, en partipolitiskt oberoende organisation som driver opinion mot spelreklam, svarar 87 procent av de tillfrågade att de anser att det finns alldeles för mycket spelreklam, 76 procent anser att reglerna för spelreklam borde skärpas och 53 procent att spelreklam borde förbjudas.

Totalt sett är hela 70 procent positiva till ett spelreklamförbud.

”Ytterligare begränsningar”

– Jag förstår att det finns en stor frustration med spelreklam. Det går inte att titta på tv utan att utsättas för aggressiv marknadsföring, säger civilminister Ardalan Shekarabi till SVT Nyheter.

Frågan om måttfullhet i marknadsföringen kommer bland annat diskuteras på torsdag när regeringen möter spelbranschen i ett sedan tidigare aviserat möte.

– Vi har precis tagit kontroll över spelmarknaden efter två decenniers ”vilda västern” då svensk lag inte gällde alla spelbolag. Vi kommer säkerställa att den här lagen följs och vi utesluter inte att det behövs ytterligare begränsningar, säger Shekarabi och fortsätter.

– Så som det är nu det kommer vi inte tolerera, marknadsföringen måste vara måttfull och respektera skyddet för konsumenter.

För högt tryck

Inte heller spelbranschen själva är överraskade över resultatet i opinionsundersökningen.

– Vi kan inte annat än att hålla med om att det är för mycket tryck från en och samma bransch just nu, säger Jenny Nilzon, vd på Spelbranschens riksorganisation.

Samtidigt menar hon att mängden reklam är svår att göra någonting åt.

– Fri konkurrens innebär att du måste kunna marknadsföra dina varor och tjänster. När det gäller mängden reklam är det väldigt svårt att göra något, då måste man gå ihop men då blir det kartellverksamhet, vilket ju är olagligt.

Däremot tror Jenny Nilzon att branschen kan bli bättre på att reglera själva innehållet i reklamen.

– Där kan vi verkligen göra något. Det är svårt att veta vad måttfullt är, men vi har verkligen försökt genom våra etiska riktlinjer.

Självreglering

Jenny Nilzon tror också att marknaden så småningom kan reglera sig själv. Hon räknar med att ett antal aktörer kommer konkurreras ut på sikt vilket kan komma att dämpa trycket. Dessutom menar hon att det vilar ett ansvar på dem som förmedlar reklamen.

– Jag tror att exempelvis medier kan se över sina kanaler också och ställa sig frågan, hur mycket ska vi tillåta.

På torsdag medverkar Ardalan Shekarabi i Morgonstudion för att diskutera den nya spellagen. Maila dina frågor till civilministern på: tipsaoss@svt.se. Senare under torsdagen medverkar han också i Opinion Live.

Så har undersökningen gått till

1 153 personer har tillfrågats i en slumpmässigt rekryterad webbpanel.

Respondenterna har fått ta ställning till påståenden om spelreklam och svarat hur väl de instämmer i påståendena. De har kryssat i ett alternativ i en skala från 1-5  där 1 = Instämmer inte alls och 5 = Instämmer helt och hållet.

Påstående: Det finns alldeles för mycket spelreklam

1: 1%

2: 0%

3: 3%

4: 7%

5: 87%

Påstående: Reglerna för spelreklam borde skärpas

1: 2%

2: 2%

3: 4%

4: 12%

5: 76%

Påstående: Dagens spelreklam i Sverige borde förbjudas

1: 5%

2: 6%

3: 13%

4: 17%

5: 53%

Felmarginalen är 2,8 procent.

Undersökningen är genomförd av opinionsinstitutet Sifo och beställd av organisationen Skiftet som bland annat bedriver opinion i fråga om spelreklam.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.