Internetvanan är numera stor bland såväl 40-talister som 90-talister. Skillnaderna mellan äldre och yngre märks bland annat i vilka sociala medier som är populärast och att betala för film och musik på internet. Foto: Fredrik Sandberg, Håkon Mosvold Larsen, Anders Wiklund / TT

Ny undersökning: Så skiljer sig våra internetvanor

Publicerad

90-talisterna är den generation som har flest Facebook-användare och mejlar mest. 00-talisterna föredrar däremot Snapchat. Så här ser internetvanorna ut – generation för generation, enligt en ny undersökning från Internetstiftelsen i Sverige.

I rapporten Svenskarna och internet 2018 har Internetstiftelsen i Sverige jämfört benägenheten att använda olika tjänster på internet, till exempel sociala medier, mobilt bank-id och betala räkningar.

00-talisterna

För 00-talisterna är Snapchat det överlägset största sociala mediet (95 procent), medan bara två av tre använder Facebook, vilket är samma nivå som 50-talisterna.

Till skillnad från 90-talisterna svarar 00-talisterna att internet inte är särskilt viktigt i privatlivet. En anledning kan vara att 00-talisterna är den generation som aldrig levt utan internet.

90-talisterna

Växte upp samtidigt som internet bredde ut sig i de svenska hemmen och har stor internetvana. Nästan alla av 90-talisterna har internet i mobilen, lyssnar på musik och tittar på video på internet.

90-talisterna utmärker sig med att vara de flitigaste Facebook-användarna (94 procent), de som mejlar mest (100 procent) och de som oftast betalar för musik (82 procent).

Det är också den generation som tycker att internet är viktigast i privatlivet (91 procent).

70-talisterna

I stort sett alla betalar räkningar på internet, använder Mobilt BankID och tittar på Youtube. Nästan nio av tio använder Facebook, men bara var fjärde har Snapchat.

70-talisterna, tillsammans med 80-talisterna, var den åldersgrupp som var snabbast att börja surfa i mobilen.

50-talisterna

Nästan alla använder internet, och hela åtta av tio betalar räkningar online. Däremot har 50-talisterna inte riktigt anammat att betala för film och musik på nätet. Facebook är det populäraste sociala mediet (65 procent).

40-talisterna

Var senare med många tjänster men kommer starkt. Fler än hälften lyssnar på musik online – dubbelt så många som för fem år sedan. Videotittandet på nätet har tredubblats på fyra år (56 procent). Över hälften tittar på Youtube och använder Facebook.

Fotnot: 60- och 80-talisternas internetvanor redovisas inte i rapporten Svenskarna och internet 2018.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.