• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Norrtälje i Stockholms län. Det brinner i en butiksbyggnad på Estunavägen i Norrtälje. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Stockholm. Läs mer

Användning av robotar som hanterar ansökningar blir vanligare bland landets kommuner. De ser dock inte ut som denna robot. Foto: Koji Sasahara/AP/TT

Allt vanligare med datoriserade handläggare på socialkontoret

Publicerad

I flera år har socialsekreterare vittnat om hög arbetsbelastning. Nu sprids handläggarroboten över landet. Två kommuner har redan börjat och flera andra är på gång.

Det är ett datorprogram som automatiserar handläggarnas arbete – handläggarroboten. Tekniken möjliggörs av flera steg i digitaliseringen. Ansökningar om till exempel socialstöd sker allt oftare digitalt, samtidigt som uppgifter från myndigheter som CSN och Försäkringskassan kan hämtas in automatiskt.

Baserat på ett antal regler kan i dag ett datorprogram därför avgöra vem som har rätt till stöd och vem som inte har det. Handläggaren Yasemin Esen säger att mycket jobb med att knappa in administrativa uppgifter i datorn har försvunnit när Nacka kommun har fått en handläggarrobot.

– Det är det roboten gör egentligen. Den tar emot ansökan och fyller i det i vårt verksamhetssystem, sedan tar den fram ett förslag till beslut, säger kundkoordinatorn Yasemin Esen.

Stort intresse

Roboten gör jobbet, men det är fortfarande en människa som tar beslutet.

Den här tekniken sprids nu till allt fler kommuner. Trelleborg var först, och många kommuner har varit där på studiebesök och föreläsningar.

Uppsala, Åstorp, Skellefteå, Växjö, Karlstad, Landskrona, Helsingborg och Karlskrona är några av de som är på gång. Nacka och Norrtälje har redan kommit igång.

Nu har Sveriges kommuner och landsting startat ett projekt för att hjälpa ytterligare ett 20-tal kommuner att införa robothandläggning.

– Vi kan automatiskt ta hem uppgifter från myndigheter och det gör det här möjligt. Vi vill använda resurser från det här till att hjälpa människor och ge en bättre och snabbare service, säger utbildnings- och arbetsmarknadschef Leif Klingensjö på SKL.

Delade åsikter

En del Nackabor är däremot skeptiska.

– Jag tycker att var och en ska kunna få sin sak bedömd av en människa och inte en maskin, säger Nils Edström.

– Det måste finnas ett val. Sedan behöver man utvärdera det här. Många gånger kör man bara på utan att göra det, säger Birgitta Jakobsson.

Även socialsekreterare har uttryckt oro. För ungefär ett år sedan sade 12 av 16 socialsekreterare upp sig i protest i Kungsbacka kommun. De var oroliga för att den mänskliga förmågan att se individen skulle ta skada.

Här i Nacka har roboten däremot tagits emot positivt – och till och med fått samma namn som Yasemin.

Roboten ska göra mer

– Det har funnit oro här också, men nu tycker alla att det är kul och undrar hur mycket mer vi kan automatisera, säger Yasemin Esen.

Nacka kommun har även infört roboten för att ta hand om ansökningar till Komvux och planerar att införa den i fler delar av kommunen.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer