Anki Udd fick till slut huvudvärk, magkatarr och sömnproblem – av understimulansen på jobbet. Foto: Ledarna.

Anki Udd hade för lite att göra på jobbet – blev sjuk

Uppdaterad
Publicerad

Anki Udd är van vid ett högt tempo och att vara efterfrågad och aktiv på jobbet. Men när hon fick en ny tjänst blev det plötsligt helt tvärtom. Hon hade inget att göra och ingen behövde henne. Till slut blev hon sjukskriven på grund av ”bore out”, – utmattningssyndrom till följd av understimulans.

När Anki rekryterades till en ny tjänst på en myndighet så upptäckte hon ganska snart att saker inte var som de skulle. Det visade sig att det var oklart vad syftet med den nya tjänsten som Anki fått egentligen var. Den som anställde Anki blev snart utköpt av organisationen men hon blev kvar.

– Jag och en kollega började själva formulera vårt uppdrag, men vi fick ingen respons. Samtidigt ville de inte säga upp mig på grund av arbetsbrist.

Efter en tid av sysslolöshet och frustration kände hon inte längre igen sig själv på jobbet.

- Från att ha varit en aktiv person som vill jobba och bidra – till att det blev total tystnad runt mig. Det var otroligt främmande.

”Självkänslan drabbas hårt”

Anki berättar hur hon försökte ta problemet ”uppåt i organisationen” men hindrades från att ta egna initiativ och till slut slutade att försöka. Istället började hon spela dataspel på jobbet för att fördriva tiden.

- Det var en sjuk organisation och en helt sjuk tillvaro. 

Till slut fick hon huvudvärk, magkatarr och sömnproblem. Samtidigt var hon nedstämd och kände ingen energi. 

– Det är samma som när du blir utbränd egentligen. Självkänslan drabbas väldigt hårt och du börjar ifrågasätta dig själv. 

Anki sökte hjälp och blev sjukskriven för utmattningssyndrom i runt två månader. Sedan trappade hon upp arbetsuppgifterna igen – men långsamt. För trots att hon egentligen var understimulerad så var hon psykiskt väldigt trött. Hon blev omplacerad och fick jobba i ett projekt istället, något som passade henne bättre.

- Vägen tillbaka var egentligen ganska kort, och jag återhämtade mig snabbt. Kanske för att jag sökte hjälp i tid.

Viktigt att ta upp problemet tidigt

I dag jobbar hon som ledarskapsutvecklare på fackförbundet Ledarna. Hon säger att det är viktigt att ta upp problemet med sin chef om man har för lite att göra.

- Man kan vara rädd att förlora sitt arbete, och tänka: ”Tänk om de upptäcker att jag inte behövs?” Det är därför att det är så viktigt att ta upp det tidigt, då blir det inte så mycket dramatik.

Har man inte som anställd ett ansvar för att ta initiativ till arbetsuppgifter? 

– Till en viss gräns och det beror förstås på vad du arbetar med. Jag måste signalera till min chef hur min arbetsbelastning ser ut. När jag har signalerat det så har arbetsgivaren ett ansvar. 

Ankis tre tips för att undvika ”bore out”

1. Signalera i tid. Ta upp bristen på arbetsuppgifter med din chef. Fundera på vad det kan bero på och vad som kan göras annorlunda.

2. Erbjud dig att avlasta kollegor som har mer att göra. Ingen gynnas av en ojämn arbetsbelastning, tvärtom kan det skapa en arbetsplats med konflikter och avundsjuka.

3. Ta hjälp externt om du inte får stöd av chefen. Ta kontakt med företagshälsovård om du inte känner förtroende inne i organisationen. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.