Efter en intern översyn går det statliga Apoteket ut med att det var fel att dela kunduppgifter till Facebook. Foto: Fredrik Persson/TT

Apoteket delade kunduppgifter: ”Det var fel”

Uppdaterad
Publicerad

Det statliga Apoteket skickade detaljerade uppgifter om kunder ochom deras köp av receptfria produkter till Facebook. Efter en internöversyn går bolaget ut med att det var fel att dela uppgifter pådet sättet.

– Jag beklagar verkligen det som har hänt, säger Apotekets chefsjurist Anna Rogmark till Sveriges Radio Ekot.

I slutet av april berättade Ekot att Apoteket har skickat information från sin nätbutik om vad kunderna lägger i sin korg samt mejladress och telefonnummer till Facebook.

Uppgifterna skickades enbart till Facebook om kunderna hade godkänt så kallade marknadsföringskakor på sajten. För att slippa att uppgifterna delades var kunderna tvungna att välja bort cookies eller låta cookierutan ligga kvar.

Anmälde sig själva

I samband med Ekots granskning stängde Apoteket av all överföring till Facebook från sin webbplats, och anmälde sig själva till Integritetsskyddsmyndigheten. En intern översyn inleddes också.

Tidigare ville bolaget inte kommentera om handlandet var fel eller inte, men nu går Apoteket ut med att det inte var rätt att dela kunduppgifterna på det sättet.

– Jag tycker vi har felaktigt delat den typ av uppgifter som är kopplade till hälsorelaterade frågor, säger Anna Rogmark.

Enligt Anna Rogmark kan delandet av uppgifter ha pågått i fem år och bedömningen är att runt en miljon kunder har berörts. Syftet har, enligt Apoteket, varit att följa upp företagets egen reklam på Facebook.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.