Arbetslösheten i Sverige fortsätter att öka, särskilt bland unga. Foto: Johan Nilsson/TT

Arbetslösheten fortsätter att öka

Uppdaterad
Publicerad

Arbetslösheten i Sverige ökar och ligger nu på 8,9 procent.
Särskilt snabbt går ökningen bland unga.

15 753 personer skrev in sig på arbetsförmedlingen som arbetssökande mellan den 15 och 21 juni, enligt Arbetsförmedlingen.

Det är 5 999 fler personer än det antal som skrev in sig under samma vecka i fjol.

Prognos: Når över 15 procent nästa år

Arbetslösheten ökar snabbast bland de unga. Ungdomsarbetslösheten ligger nu på 12,9 procent, enligt de senaste siffrorna.

– Det hänger ihop med att skolterminerna, både för gymnasiet och universitetet, nyss har slutat, säger Sandra Offesson, arbetsmarknadsanalytiker på Arbetsförmedlingen.

Arbetsförmedlingens bedömning är att arbetslösheten bland unga kommer att nå 13 procent i år, och strax över 15 procent år 2021.

– Dels är ungdomar mer rörliga på arbetsmarknaden, dels är det vanligare med tillfälliga anställningar och kortare arbetslivserfarenhet. Krisen har slagit hårt mot handeln och hotell- och restaurangbranschen, branscher som det är vanligt att man har ingångsjobb inom, säger Sandra Offesson.

– Efterfrågan på arbetskraft i de här branscherna har minskat och konkurrensen om jobben blir större.

Över 3 600 varslades förra veckan

Totalt var 462 526 personer inskrivna som arbetssökande under förra veckan. 69 794 av dem är mellan 18 och 24 år gamla.

3 648 personer varslades under förra veckan. Majoriteten av de varslen gällde tjänster inom industrin.

– Inledningsvis drabbades servicenäringen till följd av restriktionerna. Efterhand har industrin påverkats allt mer. Det beror bland annat på omvärlden, att vi är exportberoende. Men vi har också sett att korttidspermitteringarna har dämpat antalet varsel.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer