Att leva klimatsmart är hans jobb

För några år sedan bestämde sig Jens Ljunggren för att leva mer klimatsmart. Men han nöjde sig inte med det han ville också hjälpa andra göra samma sak. Så han startade en nätsajt som snart blev ett nytt heltidsjobb.

Sajten Klimatsmart.se sysselsätter numera inte bara Jens Ljunggren utan även ett antal andra personer. För närvarande har han utöver sig själv fyra anställda plus en praktikant och dessutom några externa redaktörer inom olika ämnesområden.

– Min fru har ett annat jobb men jobbar deltid med vår blogg Ekosvensson.se. En säljare jobbar heltid, de andra personerna deltid, säger han.

Jens Ljunggren var i finansbranschen när han startade sajten och hade inte tidigare jobbat med miljöfrågor, även om han tyckte de var viktiga. Hösten 2006 såg han Al Gores film En obekväm sanning och då beslöt han på allvar att förändra sitt liv.

– Min intention var att starta en databas som samlade tips och idéer på klimatvänliga produkter och tjänster, för jag hade inte hittat någon sådan på nätet. Vi lade upp information om vad vi själva använde men samlade också in tips från andra.

Responsen blev så bra att Jens Ljunggren 2008 sade upp sig från sitt jobb och började arbeta med sajten på heltid.

”Detta är mitt bidrag”
– Min personliga vision och ambition är att medverka till att vi tillsammans kan lösa klimatfrågan. Detta är mitt bidrag. Jag vill medverka och inspirera till att Sverige kan uppfylla sina klimatmål tidigare än utsagt. Kan Sverige bli ett föregångsland till att lösa klimatfrågan globalt – då har vi nått långt, säger han.

Jens Ljunggren understryker att det inte behövs några stora uppoffringar för att ställa om till en livsstil som inte hotar klimatet.

– Tekniken finns, det går att göra de nödvändiga förändringarna för i princip en nollkostnad eller i alla fall under en procent av BNP. Det har bland annat visats i rapporter från McKinsey & Company och Sternrapporten.

Efterhand har Klimatsmart.se byggts ut från att vara enbart en databas till en bredare bevakning av klimatfrågor.

-2009 lade vi till en nyhetstjänst, med innehåll både från oss själva och från företag, organisationer med flera. Vi har också byggt upp ett stort bibliotek med videoklipp, säger Jens Ljunggren.

Samtidigt betonar han att sajten är långtifrån ”färdig”. Han skulle till exempel vilja anlita fler experter som redaktörer för olika ämnesområden.

Ska gå lite längre än andra
– Vi är inte själva experter men vi har våra egna kriterier inom olika branscher och vi har anlitat externa experter inom några områden, som bilar och fordon och energi.

– Det viktiga för att en produkt ska uppfattas som klimatsmart och miljövänlig inom just sin bransch är att den går lite längre än övriga. En resa exempelvis behöver nte vara klimatsmart i sig, men den kan vara bättre än andra resor.

Jämför med vetenskapliga rön
– Vi lägger inte ut något som inte har en relevant och tydlig koppling till klimat, miljö och energibesparing. Vi gör inte egna tester av produkter och tjänster men bedömer dem utifrån tillgänglig information och jämför det som företagen själva uppger med vetenskapliga rön, säger Jens Ljunggren.

– Finns det frågetecken gräver vi lite djupare. Platsar de hos oss eller ej? säger han och medger att det kan finnas gråzoner där det råder olika uppfattningar om vad som är klimatsmart.

Att ta betalt för att ge vissa företag, produkter eller tjänster en mer framträdande plats på sajten är en del av affärsidén.

– Att åtgärda klimatfrågan kan inte bara ske ideellt. Det måste också kunna vara hållbart ekonomiskt. Men ingen kan köpa sig en plats på vår sajt och ingen behandlas bättre även om vi själva tycker att de har en mer klimatsmart produkt eller lösning än andra. Vi får inte tappa vår trovärdighet.

Bloggar om att leva grönare
Utöver Klimatsmart-sajten har Jens och hans fru Gita också bloggen Ekosvensson.se som är inriktad på deras eget liv i en villa från 1970-talet.

Den här typen av villa är en av de vanligaste i Sverige, enligt Jens Ljunggren, och den är inte särskilt miljövänlig eller klimatsmart från början. Bloggen handlar om hur de försöker göra både huset och sin egen livsstil lite grönare.

Här finns handfasta, jordnära tips som att energieffektivisera sin bostad och se över hur man gör sina resor.

– Jag är väldigt väl medveten om att det kan vara svårt att ändra sitt beteende och sin uppfattning om hur man vill leva. Men var och en får hitta sin drivkraft på sitt eget sätt, säger Jens Ljunggren och tillägger att en konkret sak som de flesta kan göra är att ta kontakt med kommunens klimat- och energirådgivare.

Kostnadsfri hjälp finns
– De finns i många kommuner och det kostar inget att ta hjälp från dem. Det gjorde vi här i Hallsberg där vi bor, de kom till och med på hembesök.

Han återkommer flera gånger till att vi måste använda vårt eget sunda förnuft när det kommer till klimat- och miljöfrågorna.

– Vi har hamnat i en obalans när det gäller klimat och miljö. Vägen tillbaka är enkel: börja använda det sunda förnuftet igen. Minska användningen av fossila bränslen, köp ekologiska produkter. Ta ett steg i taget.

– En del tycker att ekologiska produkter är dyra. Men i längden måste det kosta samhället mer om vi använder produkter som inte är bra för miljön och oss själva. Just nu lever vi på en ”kredit” som dagens unga får betala längre fram.

Men är det bara de enskilda medborgarna som ska ta ansvar – är det inte politiker och beslutsfattare som måste göra det?

– Absolut. Vi ska påverka politikerna. Vi har vår rösträtt. Vi kan ställa krav och efterfråga saker. Men vi får inte glömma att politikerna i mycket avspeglar det vi vill. Hade vi önskat en annan verklighet hade vi tagit de stegen.

Maria Holmin
maria.holmin@svt.se

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer