-Vi har absolut inget intresse av att dölja något, men det här är inte ett jätteproblem, säger Bertil Ellvén, säkerhetschef på Swedbank.
Att kunderna ersätts vid kortbedrägerier säger alla de fyra största bankerna i Sverige, men hur det är med polisanmälan verkar variera.
-Vi säger till kunden att den ska polisanmäla och sedan bifoga sin anmälan för att få ersättning, säger Henrik Edström, pressekreterare på Nordea.
Upp till kunden
På Swedbank finns inget konsekvent krav på polisanmälan för att få ersättning och banken anmäler inte självt.
Kerstin Ottosson, informationschef på SEB Kort, säger att det är upp till kunden om den vill polisanmäla eller inte.
-Vi ägnar oss inte åt polisiär verksamhet, säger hon.
Vid ett senare samtal framkommer det att det är borttappade och stulna kort som inte anmäls. Däremot polisanmäls alla bedrägerier, enligt Kerstin Ottosson.
-Ju fler bedrägerier vi polisanmäler ju mer resurser kan polisen sätta in, säger hon till Rapport.
”Det skulle förvåna mig”
Första gången Rapport pratar med Handelsbanken är det oklart om de polisanmäler alla bedrägerier eller inte.
-Det skulle förvåna mig om banken polisanmäler varje enskilt fall, i så fall skulle nog statistiken kunna öka väldigt mycket, säger Handelsbankens presskontakt Bengt Carlsson.
Han hänvisar också till att många kunder får byta kort för att banken misstänker att uppgifter finns i orätta händer, men menar att det då inte har skett något brott, eftersom de åtgärdar problemet innan några eventuella pengar hunnit försvinna.
-Skulle vi polisanmäla alla kort som byts ut skulle det ju bli jättemånga.
Skiftande besked
Senare ringer Bengt Carlsson tillbaka och säger att banken polisanmäler alla bedrägerier utan undantag.
-Alla bedrägerier polisanmäls, men beroende på hur många det gäller kan de ingå i samma anmälan.
Åsa Welander