Långt ifrån alla förskollärare har tillräcklig tillgång till en specialpedagog. Foto: TT

Många barn med särskilda behov utan stöd

Uppdaterad
Publicerad

Långt ifrån alla barn med behov av särskilt stöd får den hjälp de behöver på förskolan. Det visar en ny rapport från Lärarförbundet. Behovet av särskilt stöd är mycket stort men specialpedagogerna är få.

Fyraårige Max är i behov av särskilt stöd på förskolan, men stödet har varit svårt att få.

– Det är så dumsnålt att inte satsa på barn med behov av särskilt stöd redan i förskolan, säger Max mamma Helena Larson.

– Ett barn som inte fått dessa tidiga insatser i förskolan kommer att kosta så mycket mer för samhället tjugo år senare, hävdar hon.

Max har autism och en språkstörning, men alla barn med särskilda behov fungerar inte på samma sätt.

– Det är väl också det som gör det svårt för förskolor, säger Helena Larsson. Det finns liksom inget facit för barn med särskilda behov, ett facit som säger att du ska göra på ett visst sätt. I stället måste man anpassa stödet individuellt för varje barn, så att stödet passar just i den situationen.

Svårt med specialpedagoger

I en enkätundersökning bland förskollärare från Lärarförbundet svarar nästan hälften av de tillfrågade att ett av de största problemen i förskolan i dag är att många barn har behov av särskilt stöd. Men av enkäten framgår också att långt ifrån alla förskollärare har tillräcklig tillgång till en specialpedagog.

– Det kan vara oerhört frustrerande när man vill nå alla barn och kanske inte riktigt har alla medel, det blir ju ett tillkortakommande, förklarar förskolläraren Johanna Svenborn. Man vill ju ge barnen allt som de har rätt till och den bästa möjliga undervisning i förskolan som man kan ge och att inte då kunna nå alla blir ju oerhört frustrerande och stressande i lärarrollen.

Av enkäten framgår att en del förskollärare har tillgång till en extra resurs i arbetslaget, men att det då är en person som är förskollärare, barnskötare eller outbildad. Men bara få svarar att de har en specialpedagog i arbetslaget. På Snösätra förskolor i Rågsved där Johanna Svenborn arbetar satsar man på just specialpedagogik.

– Vi har väl provat på lite olika sätt och det gav inte det utfallet man ville ha och då valde min chef att satsa på en specialpedagog som är här, som är verksamhetsnära, förklarar Johanna Svenborn.

Skillnad mellan kommuner

Vilka stödmöjligheter som finns varierar stort från kommun till kommun enligt Lärarförbundet.

– Siffrorna är riktigt oroväckande, menar Johanna Jaara Åstrand som är ordförande för Lärarförbundet. Vi vet att de utbildningsinsatser som görs tidigt i förskolan är de insatser som får störst effekt och att då inte sätta in det stöd som faktiskt barn har behov av och rätt till är under all kritik.

– Vi ser att nu måste politikerna verkligen göra viktiga insatser, fortsätter hon. Vi ser också behovet av skarpare skrivningar i skollagen, som ger små barn samma rätt till särskilt stöd som stora barn har.

Fyraårige Max har fått byta till en förskola där han får bättre hjälp och stöd.

– Han utvecklas ju så mycket på det här, säger en glad Helena Larson. Det är en sådan skillnad. Han har fått kompisar som är riktiga kompisar och han har blivit bjuden på kalas. Fantastiskt! Det värmer i mammahjärtat.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.