Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Enligt Thomas Jakobsson, chefsekonom på branchorganisationen Visita, finns det många fördelar med att vara värd för Eurovision. Foto: Midhat Poturovic/TT

Besöksnäringen: ”Eurovision fem timmar långt reklaminslag för Sverige”

Uppdaterad
Publicerad

Det var inte bara schlagerfansen som jublade när Loreen vann. ESC-vinsten kan även ge vinster för hotell- och restaurangföretagen.

– Det är såklart oerhört glädjande! Ett välbehövligt tillskott i dessa tider, säger arbetsgivarorganisationen Visitas chefsekonom Thomas Jakobsson.

Enligt Thomas Jakobsson ökade hotellen sina logiintäkter med 80 procent veckan när Eurovision kom till Stockholm 2016. I Malmö 2013 var ökningen dubbelt så stor – 160 procent.

– Ju lägre beläggningsgrad man har, desto mer kan man tjäna jämfört med det normala.

”Alla vill ha det här”

Men vilken svensk stad som får det extra tillskottet till besöksnäringen är fortfarande ovisst.

– Alla kommer vilja ha det här, men det är tyvärr bara en som får det.

Även om den omedelbara effekten är väldigt stark betonar Thomas Jakobsson att den stora effekten är den långsiktiga.

– Eurovision är som ett enda fem timmar långt reklaminslag – för hela Sverige, säger chefsekonomen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.