Ny dom kan ge lägre hotellpriser. Foto: TT

Booking.com vinner uppmärksammat mål mot Visita

Uppdaterad
Publicerad

Företaget Booking.com får rätt i ett uppmärksammat mål mot besöknäringens organisation Visita. Tvisten gäller vilka priser hotellen får marknadsföra på sina sajter och kan komma att få stor betydelse för hotellnäringen i Sverige framöver.

När du letar efter ett lämpligt hotell på nätet har du oftast kunnat vara säker på att få det lägsta priset via en onlinebokningstjänst.

Detta eftersom avtalen med stora bokningssajter som Booking.com, Expedia och Hotels.com innehåller regler om så kallad prisparitet som förbjuder svenska hotell att sälja sina rum till lägre priser än bokningssajterna i sina egna onlinekanaler.

River upp dom

Enligt Visita (som företräder hotellen) har sådana prisregler hämmat konkurrensen och lett till högre hotellpriser för gästerna.

Därför valde man för tre år sedan att stämma den största aktören på marknaden, Booking.com, med syfte att förbjuda dem att ställa priskrav på de hotell som de samarbetar med.

I en uppmärksammad dom i patent- och marknadsdomstolen förra året fick Visita rätt. Beslutet överklagades dock och nu har alltså högsta instans ändrat domen till Booking.coms fördel.

”Patent- och marknadsöverdomstolen har funnit att Visita inte har visat att de snäva paritetsvillkoren har till syfte eller resultat att begränsa konkurrensen varken på marknaden för online-resebyråtjänster eller på marknaden för hotellövernattningar”, skriver domstolen.

Visita: Stor besvikelse

– Det är en stor besvikelse givetvis. Den stora förloraren är konsumenten som får fortsätta betala högre priser för hotellövernattningar, säger Visitas vd Jonas Siljhammar

Booking.com meddelar i ett skriftligt svar till SVT Nyheter att man är nöjda med domstolens beslut.

”Domstolen hittar inte några överträdelser från Booking.coms sida och korrigerar därmed patent- och marknadsdomstolens felaktiga bedömning. Nu kan vi fortsätta att fokusera på att leverera bra upplevelser till våra kunder”, skriver de.

Tidigare kritiserats

Booking.com har tidigare kritiserats för att erbjuda falska rabatter och för att pressa hotellen att betala extra för att se bättre ut på sajtens rankingsystem.

Över 90 procent av de svenska hotellen använder sig av Booking.com, Expedia, Hotels.com eller andra onlineresebyråer. För ett hotellrum som kostar 1 000 kronor betalar ett hotell ”ett par hundralappar” i provision, enligt Visita.

Booking.com har enligt sin egna hemsida tagit emot över tre miljarder gäster sedan 2007 och erbjuder 28 miljoner boendealternativ på 148 000 resmål.

Fakta: Regler om prisparitet

  • Redan 2013 utredde Konkurrensverket marknaden för onlineresebyråtjänster. Man tittade specifikt på företaget booking.com och om deras regler om så kallad prispartitet stred mot förbudet mot konkurrensbegränsande samarbete.  
  • Konkurrensverket utredde både vid prisparitet (att avtalen förbjöd hotellen att erbjuda lägre priser på konkurrerande bokningssajter) och snäv prisparitet (att avtalen förbjöd hotellen att själva erbjuda lägre priser än bokningssajterna).  
  • I en uppgörelse 2015 gick booking.com själva med på att ta bort klausuler om vid prisparitet ur avtalen med svenska hotell. Man gick också med på att låta hotellen erbjuda lägre priser via så kallade offlinekanaler, alltså bokningar via telefon eller direkt över disk. Hotellen fick också erbjuda lägre priser till kunder i hotellens egna lojalitetsprogram.  
  • Booking.coms uppgörelse med Konkurrensverket är tidsbegränsad till fem år. Den slutar alltså gälla i juli 2020.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.