Permitteringsstöden infördes våren 2020. Anledningen var att företag skulle få råd att skicka hem anställda med lön, och därmed slippa varsel och uppsägningar, när fabriker stängdes och restauranger stod tomma under krisen.
I veckan blev utbetalningarna offentliga. SVT:s granskning visar att det fanns storföretag som klarade krisen bra men ändå tog emot stora stöd. Mest fick Volvo Cars, Scania och lastbilstillverkaren Volvo AB – tillsammans 2,8 miljarder.
Krisåret slutade med vinst
Våren 2020 stängdes fabriker ner och dessa tre företag permitterade 50 000. Då var det uppenbar kris. Men ganska snart började affärerna och fabrikerna rulla igen. För dem blev krisen kort och pandemiåret 2020 slutade med vinster på 43 miljarder totalt.
Enligt lagen ska stödet bara gå till företag med ”allvarliga ekonomiska svårigheter”. Man förbjöd också aktieutdelning om man samtidigt tog emot permitteringsstöd.
Några företag – som Electrolux – valde att betala tillbaka sina stöd när affärerna gick bättre. Men inte Volvo Cars, Scania eller Volvo AB.
Mest stöd, 1,3 miljarder, fick Volvo AB. Deras vinst blev 26 miljarder. Styrelseordföranden Carl-Henrik Svanberg förklarade i en företagsvideo varför Volvo inte ville betala tillbaka stödet.
– Vi var inte med i stödprogrammet för pengarna, utan för samarbetet mellan staten, företaget och de anställda. Att nu betala tillbaka skulle kännas som att man ”ger upp på systemet” och protesterar- det vill inte vi, sa Carl-Henrik Svanberg.
Baylan försvarar stöden
Näringsminister Ibrahim Baylan (S) försvarar stöden, även till företag som hade haft råd att betala tillbaka:
– Jag förstår att det kan sticka i ögonen på vanliga människor, när företagen blivit framgångsrika, men systemen finns för att rädda jobb och företag. Jag är glad att de lyckades, säger han till SVT.
Nio av börsens 30 mest omsatta bolag fick till sist stöd. Bara ett av dem – SSAB – hade så allvarliga svårigheter att det slutade med förlust 2020. Övriga åtta gjorde vinster på totalt 130 miljarder.
Samtidigt drabbades många småföretagare hårt och hade svårt, framför allt i början, att få hjälp. Livsverk gick i kras och konkurser ökade i restaurang- och turistbranschen.
Näringsministern tror ändå att de 38 miljarder som permitteringsstödet kostade, gått till dem som bäst behövde det:
– Ja, i stora drag tror jag att det gick rätt. Vi såg inte lika mycket konkurser och arbetslöshet som i tidigare kriser, men vi ska utvärdera stöden ordentligt, och se om det finns brister man borde rätta till.