– I dag är faktiskt uppkopplingen längs järnvägen ofantligt dålig,även på stambanorna, säger Mikael Larsson, riksdagsledamot förCenterpartiet (C) och ledamot i trafikutskottet.
När fler vill resaklimatsmart med tåg förväntar sig också fler att kunna arbeta underresans gång, och de vill ha en tillförlitlig internetuppkoppling,framhåller han.
Enligt myndigheten som bevakar elektroniskkommunikation, Post- och telestyrelsen (PTS), är det bramobiltäckning på mellan 50 och 60 procent av de mest trafikeradejärnvägssträckorna i Sverige. SJ vill att PTS ställer högre krav påmobiloperatörerna, så att vita fläckar täcks.
Kommande auktioner
Centerpartiet och Vänsterpartiet vill likt SJ att PTS i kommande frekvenstilldelningar ställer krav på ökad täckning och kapacitet längs järnvägen.
Men C framhåller en annan, snabb lösning om att öppna den europeiska järnvägens tågradiosystem, GSM-R-nätet (Globalt system för mobil kommunikation, där R står för Railways) för kommersiella aktörer. Det är kopplat till Trafikverkets telenät.
Fiberkablar ligger redan nedgrävda längs rälsen och GSM-R-nätet finns på alla järnvägssträckor, undantaget Inlandsbanan och rena industrispår. Nätet används för att lokförare och ombordpersonal ska kunna kommunicera med trafikledningen och för järnvägens signalsystem.
Det är relativt enkelt att öppna det nätet och för mobiloperatörerna att en bit ifrån rälsen placera en mast så att man kan koppla upp sig på nätet, säger Mikael Larsson.
”Resursslöseri”
Han ser ingen större risk med att GSM-R-nätet skulle bli överbelastat, förutsatt att man bygger ut det.
Man behöver säkert stärka upp näten till viss del, just så att det inte blir överbelastat.
– Jag tycker egentligen att det är resursslöseri. När det redan finns ett nät borde man kunna öppna upp det.
Centerpartiet vill också att när Trafikverket tillsammans med mobiloperatörerna förtätar masterna så ska det ske med höga master, vilket skulle ge bättre yttäckning och bättre möjligheter för nätägare att samlokalisera utrustning.