Suget efter sexleksaker syns också i Sverige. Foto: TT

Coronaeffekten: Försäljningen av sexleksaker skjuter i höjden

Publicerad

I flera länder har försäljningen av sexleksaker ökat när fler tvingas stanna hemma till följd av coronavirusets framfart. Trots att Sverige har betydligt mildare restriktioner märks effekten även här.

– Folk är uttråkade och vill ha roligt, säger Evelina Odle på en av nätbutikerna som säljer sexleksaker. 

Länder som Colombia, Danmark och Storbritannien har redan märkt av den. Coronaeffekten på försäljningen av sexleksaker. Och i New York är myndigheternas råd för att njuta av sex utan att sprida covid-19 att “du är din säkraste sexpartner”. 

Suget efter sexleksaker syns också i Sverige. På en månad har försäljningen i RFSU:s onlinebutik ökat med nästan 40 procent.

Coronapandemin

– Det är främst sexleksaker, men också kondomer och glidmedel och tester för könssjukdomar eller graviditet. Det som säljs mest är lufttrycksvibratorer, säger Katarina Knutz, vd för RFSU.

Köpbeteendet har också förändrats i takt med att vi håller oss hemma. Tidigare köptes flest intimprodukter på söndag- och måndagkvällar – nu shoppar svenskarna alla dagar i veckan, även dagtid, enligt RFSU.

– Sex är hälsa så det är bra att man tar hand om sin hälsa på det här sättet, det främjar folkhälsan generellt. Vi hoppas att det fortsätter och att man upptäcker nya produkter som man kan använda själv eller med sin partner, säger Katarina Knutz.

”En produkt sticker ut”

Även sexbutiken Mshop har ökat sin försäljning. Sedan Folkhälsomyndigheten uppmanade svenskarna att jobba hemifrån har försäljningen online ökat med cirka 30 procent. 

– Vi ser främst en ökning bland produkter som klassiskt sett används vid onani, säger Evelina Odle, pr-ansvarig.

Onlinebutiken Vuxen.se, som specialiserar sig på intimprodukter, har också märkt en “coronaeffekt”. Försäljningsökningen började den 22 mars, samma dag som statsminister Stefan Löfven (S) höll tal till nationen. 

“En produkt sticker ut lite, ‘lyxdockorna’ för män, fullstora dockor som kostar från 15 000 kronor och uppåt. Normalt så kanske det går i snitt en i veckan, nu har vi nästan sålt en om dagen i snitt”, skriver företagets vd Michael Ahlén till SVT Nyheter. 

Mshop har gjort samma spaning. 

– På den klassiskt manliga sidan har vi sett en ökning bland onanileksaker som stimulerar penis, men även bland sexdockor, säger Evelina Odle.

”Vill ta hand om sitt sexliv”

Hon tror att det finns flera anledningar till att försäljningen av sexleksaker skjutit i höjden under coronakrisen. 

– Folk är uttråkade och vill ha roligt. Men det kan också vara så att man tar sig tiden att göra det mysigt hemma. Likväl som man möblerar om eller börjar göra yoga vill man ta hand om sitt sexliv. Lever man med en partner kan man ju ta tiden till att hitta på något kul istället för att bråka om disken.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Coronapandemin

Mer i ämnet