Därför tar Agenda upp skolresultaten inför den kommande PISA-undersökningen

Uppdaterad
Publicerad

PISA är världens största elevstudie. Den genomförs var tredje år och undersöker 15-åringars kunskaper inom matematik, naturvetenskap och läsförståelse. PISA-studien som presenterades 2013 blev en kalldusch för den dåvarande regeringen, när svenska 15-åringars kunskaper hade rasat till historiskt låga nivåer i samtliga tre ämnen. Tisdagen den 3 december 2019 presenteras resultatet av den senaste PISA-undersökningen som har genomförts bland 15-åringar i 79 länder och regioner.

Den föregående PISA-studien som presenterades 2016 visade att kunskaperna hade förbättrats hos de svenska 15-åringar. Däremot var skillnaderna stora mellan olika skolor i Sverige. Det betyder att det i en och samma kommun finns skolor där praktiskt taget alla niondeklassare är behöriga att gå vidare till gymnasiet medan en annan skola bara lyckas ge en tredjedel av eleverna behörighet till gymnasiet.

Denna brist på likvärdighet mellan skolorna är ett växande problem i Sverige. 

Nyhetsbloggen

I vårt inslag från Bredängsskolan i Stockholm tydliggörs skillnaderna mellan skolor i utsatta områden och i mer välmående stadsdelar.   

Kraftig förbättring

Nästan 90 procent av eleverna på Bredängsskolan har utländsk bakgrund och de flesta av elevernas föräldrar har ingen högskoleutbildning. På andra sidan vägen ligger Mälarhöjden med många höginkomsttagare och få personer med utländsk bakgrund. 

Trots utmaningarna har Bredängsskolan kraftigt förbättrat sitt kunskapsresultat. Numera har nästan åtta av tio elever behörighet att gå vidare till gymnasiet, en fördubbling jämfört med fem år tillbaka. 

Ökade anslag från kommunen har möjliggjort mindre klasser, två lärare i varje klass i viktiga ämnen samt hjälp med läxläsning efter skoltid. 

Är extra pengar lösningen på kunskapsutmaningen eller finns det andra vägar? Och vad betyder egentligen den växande klyftan mellan olika skolor i Sverige. Det ska vi diskutera i Agendas studio. 

Utbildningsministern i studion

Utöver inslaget om Bredängsskolan har vi också intervjuat de två utbildningsministrar som styrt skolpolitiken under de senaste PISA-mätningarna, Jan Björklund (L) och Gustav Fridolin (MP). 

Och till vår studio kommer den nuvarande utbildningsministern Anna Ekström (S). Vi har också bjudit in Hamid Zafar, barn- och utbildningschef i Mullsjö kommun och tidigare prisad rektor vid två skolor i förorter till Göteborg. Han var bland annat med om att vända den negativa utvecklingen på Sjumilaskolan i Biskopsgården, där han själv en gång hade varit elev.  

Hamid Zafar ingår sedan april i år som expert i Moderaternas integrationskommission. I samband med att han tackade ja till det uppdraget skrev han på sociala medier att hans deltagande i kommissionen “inte innebär att jag blir medlem i M.”

Läs mer om PISA här, på Skolverkets sajt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Nyhetsbloggen

Mer i ämnet