Foto: TT/Swedbank

Swedbank om bankkaoset: Det ska vara över

Uppdaterad
Publicerad

Swedbanks driftstörningar som har pågått sedan 01-tiden i natt ska enligt banken vara åtgärdade. Bankens Facebook-sida har fyllts av arga kommentarer under dagen och många skriver att de inte har kunnat betala för mat, bensin och mediciner. Trots att Swedbank på fredageftermiddagen uppgav att tjänsterna ska fungera som vanligt och vittnar kunderna om att det inte stämmer.

Bankens hemsida, app, e-tjänster och betaltjänsten Swish har legat nere under driftstörningen, och kortbetalningen har krånglat. Men vid 17-tiden på fredagseftermiddagen uppdaterade Swedbank sin Facebooksida och skrev att alla tjänster skulle fungera som vanligt igen.

Enligt Swedbanks presschef Unni Jerndal berodde störningen på ett internt fel, men hon gick inte in närmare på felets natur.

Ett inlägg Swedbank skrev om driftstörningarna på sin Facebook-sida under fredagsmorgonen samlade över 3 000 kommentarer – de flesta från ursinniga kunder som inte kunde tanka bilen, ta sig till jobbet, köpa mat, handla med aktier eller driva sina företag – innan det raderades på eftermiddagen.

Swedbank skriver ”om du som kund har drabbats av extra kostnader på grund av våra driftstörningar, till exempel en förseningsavgift, så kommer vi att ersätta dig enligt gängse rutiner och avtal.”

Får inte ut mediciner

SVT Nyheter intervjuade under fredagen Micke Sjösten i Konga, som inte kunde få ut livsnödvändiga mediciner för att behandla en inflammatorisk sjukdom.

”Jag har fortfarande inte kunnat hämta ut dem, jag har pengarna på ett separat konto som jag överför ifrån. Så länge deras hemsida och app är nere kommer jag inte åt mina pengar”, skrev han i ett meddelande vid 14.30-tiden.

Han har tidigare upplevt liknande problem, bland annat när Swedbank uppdaterat sin app, men då har det bara varat i en till två timmar.

”13 timmar tycker jag är ohållbart”, skrev han då.

Uppmanar till reklamation

Strax före 14.30 meddelar Swedbank på sin Facebook-sida att somliga tjänster hade börjat fungera igen.

”Status är att kortbetalningar fungerar och det går bra att ringa till oss. Vi har tyvärr fortfarande problem med appen och internetbanken och vi fortsätter att arbeta intensivt med att lösa problemet”, skriver banken.

Unni Jerndal uppmanar alla kunder som upplevt att de drabbats ekonomiskt av störningarna, företag som privatpersoner, att göra en reklamation.

– Det gör man till kundcenter, till sitt kontor eller via en funktion på webben, säger hon.

Vidare säger hon att problemet identifierats och beror på ett internt fel, men går inte in närmare på felets natur.

Påverkar andras betalningar

Enligt flera vittnesmål leder Swedbanks driftstörning till att även kunder hos andra banker har problem med kortbetalningar. Detta har Jerndal ingen kännedom om.

– Jag känner bara till att det är våra tjänster som påverkas, säger hon.

SVT Nyheter har även varit i kontakt med Nordeas presstjänst, som uppger att deras system fungerar, men att det kan förekomma problem med kortbetalningar till företag som är kopplade till Swedbank.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Så reagerar kunderna på Swedbanks betalstrul Foto: Oscar Brusén/SVT

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer