Foto: TT

Intresset för e-sport ökar bland unga

Publicerad

E-sporten växer så det knakar framförallt bland den yngre publiken. E-sportsändningar online lockar numera cirka 335.000 dagliga tittare i Sverige. I en mätning av analysföretaget Mediavision gick esporten nyligen om den traditionella sporten online. Fler tittar nu alltså på Esport än till exempel fotboll eller hockey.

E-sport är ett samlingsbegrepp för tävlingar i olika sorters dataspel där de tävlande spelar mot varandra på datorer. De mest populära spelen är bland annat League of Legends, Counter Strike, Global Offensive (CS: GO) och Dota 2.

– E-sporten börjar alltmer likna den traditionella sporten där det finns lag, turneringar och prispengar, säger Arvid Åsbrink som är mediastrateg på analysföretaget Mediavision

Nytt fenomen i Sverige

I Sverige är e-sport fortfarande nytt för många  Men intresset har ökat starkt framförallt online.  Enligt en färsk analys från Mediavision är det numera fler som tittar på e-sport och gaming än som ser streamad traditionell sport på nätet.

– Tittandet på e-sport och gaming har ökat stadigt. Det är framför allt driven av yngre åldersgrupper. Sedan 2014 har andelen av 15–24-åringar som tittar dagligen på e-sport/gaming online nästan tredubblats, säger Arvid Åsbrink som är mediastrateg av Mediavision.

”En engagerande åskådargenre”

E-sport distribueras främst via onlineplattformar som Twitch och Youtube. Å intresset är stort på Youtube är det bara musik som slår intresset för spel. Spelkategorin har fler prenumeranter än alla nyheter, filmer och TV-program tillsammans.

Enligt Mediavision så sammanfaller tittande på e-sport med ett eget spelande i hög grad. I studien spelade över 60 procent av månadstittarna själva något onlinespel.

– Det vi ser är att många spelar själva. Men det som också är intressant är att övriga ca 40 procent, enbart tittar på Esport utan att spela själva. Det visar ju att gaming/e-sport  är en engagerande åskådargenre, säger Arvid Åsbrink

Omsätter miljarder

E-sport lockar i dag till sig många företag och investerare som vill vara med på en ny växande marknaden. Globalt uppgick e-sportpubliken till nära 230 miljoner tittare under 2015, enligt det internationella analysbolaget Newzoo. Totalt uppskattas branschen omsätta cirka  493 miljoner USD (motsvarande 4 miljarder svenska kronor) under 2016.

– Fram till nu har pengarna inom e-sporten främst kommit från spelutvecklarna och storförtag inom teknik. Nu ser vi att många nya aktörer tagit sig in på marknaden, Branscher som brukar vara med i andra sportevenemang. Det har också blivit en marknad för annonsintäkter, sponsorskap av lag och evenemang. I Sverige har mediaföretaget MTG tagit stora marknadsandelar i ock med sina köp av stora e-sporttävlingar och ligor, såsom  Dreamhack och ESL.

Sverige har starka spelare

Enligt Arvid Åsbrink förklaras svenskarnas intresse för e-sport med att Sverige har en förhållandevis stark spelarposition. För svenska spelare har visat sig mycket framgångsrika i några av de mest populära spelen. Exempelvis rankas Sverige som tredje land i världen (efter Kina och USA) när det gäller vunna prispengar. Lag som ”Alliance”, ”Fnatic” och ”Ninjas in Pyjamas” är exempel på huvudsakligen svenska lag som spelat ihop mångmiljonbelopp i prispengar,

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer