En av de ”svartlistade” sträckorna är Alingsås-Vara – den sträcka där fem personer omkom i går.
Med gårdagens olycka utanför Vara har 22 personer omkommit i trafikolyckor på sträckan sedan 2005. Över 50 personer har skadats.
-E20 genom Västra Götaland är ett sorgligt exempel som verkligen borde byggas om till mötesfri väg, säger Niklas Stavegård, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännens Riksförbund.
Två sträckor på E20
Tidningen På Väg listade i höstas tillsammans med Trafikverkets experter 55 av Sveriges farligaste vägar. Ingen av dem var mötefri och saknade vajerräcken. Vägstandard och trafikintensitet bedömdes.
Av de 55 vägarna fanns elva i Västra Götaland – det län som i fjol hade i särklass flest trafikoffer – 72 personer.
Två sträckor på E20, länets trafikpulsåder, hamnade på listan: Alingsås-Vara och Skara-länsgränsen till Örebro.
En av kritikerna till vägstandarden på E20 är Holger Gustafsson, fd riksdagsledamot för Kristdemokraterna och bosatt utanför Lidköping.
Kämpat för motorväg
Under alla sina 19 år som riksdagsledamot kämpade han för att hela E20 skulle bli motorväg.
-En riktig motorväg är det säkraste som finns, men kan man bygga ut så att sträckan genom Skaraborg får vajerräcken är det bättre än utan, säger Gustafsson till SVT.
På E20 i Västra Götaland är upp till tio mil av sträckan inte mötesfri väg. Den största delen finns i Skaraborg.
Ombyggnationer för att göra vägen säkrare med 2+1-sträckor med vajerräck görs, men mycket återstår.
Ingen ombyggnad före 2021
Enligt Jörgen Einarsson, planeringschef på Trafikverket, finns inte sträckan mellan Vårgårda och Vara med bland de sträckor som ska byggas om till motorväg eller väg med vajerräcke fram till 2021.
-Sträckan där olyckan skedde skulle kosta ett par miljarder att bygga om. Vi vill bygga bort de typer av vägar där det är mycket trafik och hög hastighet, och det finns relativt många av den typen av vägar kvar. Men det kostar mycket pengar, därför tar det tid, säger Jörgen Einarsson.
Värst i Europa
Holger Gustafsson krävde i sin sista motion att regeringen skulle göra en radikal omprioritering av Vägverkets utbyggnadsplan för hela E20 och speciellt Skaraborg.
-Jag har hört att i Europa är det bara Rumänien och Sverige som inte har en utbyggd motorväg mellan landets huvudstad och näst största stad. Det är beklämmande.
Anders Eliasson
anders.eliasson@svt.se
Sveriges 55 farligaste vägar
De farligaste vägarna i Sverige enligt Trafikverkets säkerhetsexperter. Län för län, utan inbördes rangordning.
Skåne: Vägnummer 108, sträcka V17-Röstånga
Skåne: 9, Ystad-Simrishamn
Skåne: 104, Saxtorp-Gårdstånga
Skåne: 107, Bjuv-Ängelholm
Skåne: 23, Höör-Hässleholm
Skåne: 16, Lund-Dalby
Halland: 41, Västra Derome-gräns N/O län
Halland: 117: Genevad-Halmstad
Halland: 940: Kungsbacka-Gottskär
Jönköping: 26, Smålandsstenar-Nissafors
Jönköping: 27, Rydaholm-Bredaryd
Västra Götaland: E6, Pålen-Lugnet. Skee-Ejgst
Västra Götaland: E6/E20, Norrleden, Göteborg
Västra Götaland: E20, Alingsås-Vara
Västra Götaland: E20, Skara-länsgräns Örebro
Västra Götaland: 40, Dållebo-Hester
Västra Götaland: 41, Gräns Västra Götaland-Borås
Västra Götaland: 44, Grästorp-Götene
Västra Götaland: 45, Göteborg-Trollhättan
Västra Götaland: 49, Skövde-Tibro
Västra Götaland: 160, Stenungsund-Rotvik
Västra Götaland: 190, Lärjemotet-Olofstorp
Värmland: E18, Björkås-Karlstad
Värmland: 45, vid Sunne
Värmland: 45, vid Torsby
Värmland: 62, Forshaga-Munkfors
Värmland: 63, Karlstad-Molkom
Örebro: 51, Kvarntorp-Örebro
Örebro: 50, Lindesberg-länsgräns Dalarna
Södermanland: 55, Strängnäs-Hjulsta
Västmanland/Uppsala: 67/72, Sala-Uppsala
Stockholm: E18, Kapellskär-Lv 1030
Stockholm: 76, Norrtälje-länsgräns
Stockholm: 77, Rimbo-Gottröra
Stockholm: 269, Tpl Bro-Lv 263
Stockholm: 257, Tungelsta-Lv225
Stockholm: 225, hela sträckan
Stockholm: 226, hela sträckan
Stockholm: 509, E18-Järna
Stockholm: 259, Gladö kvarn-Masmo
Uppsala: 55, Örsundsbro-Kvarnbolund
Uppsala/Västmanland: 70, Enköping-Sala
Dalarna: 50, Grängesberg-Gräsberg
Dalarna: 66, gräns U/W län-Ludvika
Dalarna: 70, Borlänge-Mora
Gävleborg: E4, Kongberget-Gnarp/Blingsjön
Gävleborg: 83, Sibo-Vallsta
Jämtland: E14, Pilgrimstad-Optand
Västernorrland: E4, Ullånger-Docksta
Västernorrland: E14, Sundsvall-Stöde
Västernorrland: E4, Njurunda-Sundsvall
Västerbotten: E12, Umeå-Brännland, Brattby-Vännäs
Västerbotten: 372, Skellefteå-Skellefteå hamn
Norrbotten: E4, Boviken-Rosvik
Norrbotten: 97, Sunderbyn-Boden
Källa: Tidningen På Väg/Trafikverket