E20 en av Sveriges farligaste vägar

Uppdaterad
Publicerad

Delar av E20 genom Västergötland är Sveriges farligaste väg, enligt en sammanställning gjord av Trafikverkets regionala och centrala trafiksäkerhetsexperter.

En av de ”svartlistade” sträckorna är Alingsås-Vara – den sträcka där fem personer omkom i går.

Med gårdagens olycka utanför Vara har 22 personer omkommit i trafikolyckor på sträckan sedan 2005. Över 50 personer har skadats.

-E20 genom Västra Götaland är ett sorgligt exempel som verkligen borde byggas om till mötesfri väg, säger Niklas Stavegård, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännens Riksförbund.

Två sträckor på E20

Tidningen På Väg listade i höstas tillsammans med Trafikverkets experter 55 av Sveriges farligaste vägar. Ingen av dem var mötefri och saknade vajerräcken. Vägstandard och trafikintensitet bedömdes.

Av de 55 vägarna fanns elva i Västra Götaland – det län som i fjol hade i särklass flest trafikoffer – 72 personer.

Två sträckor på E20, länets trafikpulsåder, hamnade på listan: Alingsås-Vara och Skara-länsgränsen till Örebro.

En av kritikerna till vägstandarden på E20 är Holger Gustafsson, fd riksdagsledamot för Kristdemokraterna och bosatt utanför Lidköping.

Kämpat för motorväg

Under alla sina 19 år som riksdagsledamot kämpade han för att hela E20 skulle bli motorväg.

-En riktig motorväg är det säkraste som finns, men kan man bygga ut så att sträckan genom Skaraborg får vajerräcken är det bättre än utan, säger Gustafsson till SVT.

På E20 i Västra Götaland är upp till tio mil av sträckan inte mötesfri väg. Den största delen finns i Skaraborg.

Ombyggnationer för att göra vägen säkrare med 2+1-sträckor med vajerräck görs, men mycket återstår.

Ingen ombyggnad före 2021

Enligt Jörgen Einarsson, planeringschef på Trafikverket, finns inte sträckan mellan Vårgårda och Vara med bland de sträckor som ska byggas om till motorväg eller väg med vajerräcke fram till 2021.

-Sträckan där olyckan skedde skulle kosta ett par miljarder att bygga om. Vi vill bygga bort de typer av vägar där det är mycket trafik och hög hastighet, och det finns relativt många av den typen av vägar kvar. Men det kostar mycket pengar, därför tar det tid, säger Jörgen Einarsson.

Värst i Europa

Holger Gustafsson krävde i sin sista motion att regeringen skulle göra en radikal omprioritering av Vägverkets utbyggnadsplan för hela E20 och speciellt Skaraborg.

-Jag har hört att i Europa är det bara Rumänien och Sverige som inte har en utbyggd motorväg mellan landets huvudstad och näst största stad. Det är beklämmande.

Anders Eliasson

anders.eliasson@svt.se

Sveriges 55 farligaste vägar

De farligaste vägarna i Sverige enligt Trafikverkets säkerhetsexperter. Län för län, utan inbördes rangordning.

Skåne: Vägnummer 108, sträcka V17-Röstånga

Skåne: 9, Ystad-Simrishamn

Skåne: 104, Saxtorp-Gårdstånga

Skåne: 107, Bjuv-Ängelholm

Skåne: 23, Höör-Hässleholm

Skåne: 16, Lund-Dalby

Halland: 41, Västra Derome-gräns N/O län

Halland: 117: Genevad-Halmstad

Halland: 940: Kungsbacka-Gottskär

Jönköping: 26, Smålandsstenar-Nissafors

Jönköping: 27, Rydaholm-Bredaryd

Västra Götaland: E6, Pålen-Lugnet. Skee-Ejgst

Västra Götaland: E6/E20, Norrleden, Göteborg

Västra Götaland: E20, Alingsås-Vara

Västra Götaland: E20, Skara-länsgräns Örebro

Västra Götaland: 40, Dållebo-Hester

Västra Götaland: 41, Gräns Västra Götaland-Borås

Västra Götaland: 44, Grästorp-Götene

Västra Götaland: 45, Göteborg-Trollhättan

Västra Götaland: 49, Skövde-Tibro

Västra Götaland: 160, Stenungsund-Rotvik

Västra Götaland: 190, Lärjemotet-Olofstorp

Värmland: E18, Björkås-Karlstad

Värmland: 45, vid Sunne

Värmland: 45, vid Torsby

Värmland: 62, Forshaga-Munkfors

Värmland: 63, Karlstad-Molkom

Örebro: 51, Kvarntorp-Örebro

Örebro: 50, Lindesberg-länsgräns Dalarna

Södermanland: 55, Strängnäs-Hjulsta

Västmanland/Uppsala: 67/72, Sala-Uppsala

Stockholm: E18, Kapellskär-Lv 1030

Stockholm: 76, Norrtälje-länsgräns

Stockholm: 77, Rimbo-Gottröra

Stockholm: 269, Tpl Bro-Lv 263

Stockholm: 257, Tungelsta-Lv225

Stockholm: 225, hela sträckan

Stockholm: 226, hela sträckan

Stockholm: 509, E18-Järna

Stockholm: 259, Gladö kvarn-Masmo

Uppsala: 55, Örsundsbro-Kvarnbolund

Uppsala/Västmanland: 70, Enköping-Sala

Dalarna: 50, Grängesberg-Gräsberg

Dalarna: 66, gräns U/W län-Ludvika

Dalarna: 70, Borlänge-Mora

Gävleborg: E4, Kongberget-Gnarp/Blingsjön

Gävleborg: 83, Sibo-Vallsta

Jämtland: E14, Pilgrimstad-Optand

Västernorrland: E4, Ullånger-Docksta

Västernorrland: E14, Sundsvall-Stöde

Västernorrland: E4, Njurunda-Sundsvall

Västerbotten: E12, Umeå-Brännland, Brattby-Vännäs

Västerbotten: 372, Skellefteå-Skellefteå hamn

Norrbotten: E4, Boviken-Rosvik

Norrbotten: 97, Sunderbyn-Boden

Källa: Tidningen På Väg/Trafikverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.