Enligt dagens svenska regel är det tillåtet att införa röd diesel om brukaren betalar så kallad punktskatt. Omfattande smuggling sker sedan länge.
EU-domen säger att Sverige bara får beskatta diesel som införs med ”ovanliga transportsätt”, dvs andra sätt än i tankbil. Vilka mängder som får föras in är oklart. Domstol sätter en gräns vid ”för personligt bruk”.
Smugglade 3.000 liter
Frågan har prövats på begäran av hovrätten i Umeå, sedan en person i Västerbotten överklagat en fällande dom i tingsrätten om införsel av röd diesel.
Mannen dömdes 2004 till dagsböter för att ha fört in 3.000 liter olja från Finland som han inte betalt svensk skatt för.
Den lågt besskattade röda dieseln säljs i Finland för att användas yrkesmässigt av åkerier, entreprenadföretag och lantbrukare.
”Ovanliga transportsätt” får beskattas
Enligt dagens dom får dock Sverige, om vissa villkor uppfylls, beskatta röd diesel när den används här.
Det gäller till exempel om privatpersoner för in diesel med så kallat ”ovanliga transportsätt”.
I praktiken betraktas all införsel som inte sker med tankbil som ”ovanligt transportsätt”.
Den man som överklagat sin dom till hovrätten i Umeå förde in dieseloljan i tre stora plasttankar i et lastutrymme till en skåpbil Det är att betrakta som ”ovanligt transportsätt” enligt domen.
Införsel av röd diesel i fordons tankar eller i lämpliga reservtankar definieras inte som ”ovanliga transportsätt”.
Större reservdunkar
Jonas Karlsson, sakkunnig vid Tullverket, anser att dagens besked ger stöd för att fortsätta med samma regler som i dag, men han betonar att han inte läst domen än.
-Det här betyder att om dieseln inte transporteras på normalt sätt, så får man ta ut punktskatt på den i Sverige. Kommer jag från Finland med röd diesel i bilen så är det inget problem, och det är det som är meningen med reglerna, säger Jonas Karlsson till TT.
Nuvarande regler tillåter också införsel av tio liter röd diesel i en reservdunk.
Jonas Karlsson säger till TT att det inte är omöjligt att större reservdunkar kommer att användas.
-Men då blir nästa fråga om det kommer att handla om farlig transport. Det kanske inte är så lämpligt att åka omkring med 40-50 liter bensin i reservtankar, säger han.
Omfattande smuggling
Röd diesel är flera kronor billigare än svensk diesel.
Enligt de nu gällande reglerna får man föra in röd diesel i Sverige om brukaren betalar svenskt skattetillägg, även kallad punktskatt.
Smuggling av röd diesel är vanlig bland privatpersoner som bor i Sverige. Man åker helt enkelt till Finland och köper röd diesel till fordon eller till uppvärmning av villor.
Även yrkesmässig smuggling har skett för vidareförsäljning till
till kunder i hela norra Sverige. I ett lager i Haparanda förvaras tusentals liter beslagtagen röd diesel.
Protester mot beslagen har förekommit. Bland annat har en så kallad frihandelsförening i Haparanda försökt påverka politiker och EU-administrationen att riva upp reglerna som hindrar fri införsel av röd diesel till privatpersoner i Sverige.
Enligt föreningen är stoppet av röd diesel ett handelshinder och därmed ett brott mot den Europeiska unionens regler.