Få MC-förare ersätts för grusskador

Uppdaterad
Publicerad

Löst grus på vägbanan kan vara en dödsfälla för motorcyklister. Trots att det är en relativt vanlig olyckstyp är det nästan helt omöjligt att få ersättning för skadorna av Trafikverket. Det visar en genomgång som Sveriges Motorcyklister gjort.

Det är närmast omöjligt att få rätt mot Trafikverket. Det visar de 162 skadeståndsansökningar under tre år som lämnats in till Trafikverket från motorcyklister och mopedister som råkat ut för olycka i samband med vägarbete, grus på väg, eller andra brister.

Bara tio av de 162 som skickat in ansökan fick skadestånd. Motiveringarna till avslagen är i stort sett samma – det är trafikanten som inte anpassat sitt körsätt och hastighet efter rådande omständigheter.

–Problemet är att man inte ser gruset, säger Maria Nordqvist på Sveriges Motorcyklister.

–Gruset har samma färg som vägen i övrigt och tyvärr saknas det ofta varningsskyltar fast det enligt reglerna ska sättas upp.

”Pang så låg jag där”

Björn Nordgren i Sollentuna är en av alla som fått avslag från Trafikverket. Han ville ha ersättning för självrisken eftersom hans motorcykel blev till skrot efter att han kört omkull i gruset på en asfaltväg.

–Jag kom för att bromsa in i en kurva och pang så låg jag där. Det var rejält med grus på vägen, säger Björn Nordgren, och fortsätter:  

–Trots att jag förklarade för Trafikverket och skickade in bilder fick jag svaret att deras underentreprenör gjort ett fullgott jobb.

Betalar om olyckan vållats av entreprenör

–Trafikverket litar mer på sina entreprenörer än på trafikanterna, säger Maria Nordqvist från Sveriges Motorcyklister.

–Tycker vi att olyckan vållats av oss eller en entreprenör så ska vi givetvis betala, säger Johan Barkelius, chefsjurist på Trafikverket.

–Men det är ju väldigt sällan? 

– Ja uppenbarligen är det så, säger chefsjuristen.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.