Miljöbil efter årsskiftet, trots att den är tyngre än en vanlig bil. Foto: SVT

Tunga bilar blir miljöbilar – ”det är helt sjukt”

Uppdaterad
Publicerad

Från årsskiftet blir bilens vikt i förhållande till bränsleförbrukningen avgörande för miljöklassning. Större bilar tillåts släppa ut mer koldioxid än mindre.

De flesta bilar som i dag räknas som miljöbilar kommer nu att förlora sin status.

I dag är nästan häften, 45 procent, av alla nya bilar som säljs klassade som miljöbilar och får därmed 5 års skattebefrielse. Efter årskiftet kommer inga av dagens bensindrivna bilar och bara ett fåtal snåla dieslaratt räknas som miljöbilar vid sidan av hybrider, el- och en del gas- och etanolbilar.

-Vi ser ju hur trafiken ökar sina utsläpp, 10 procent mer sedan 1990. Vi måste vända utvecklingen snabbt. Vi ligger på femte plats inom EU när det gäller törstiga bilar, säger Svante Axelsson, generalsekreterare i Naturskyddsföreningen.

Lätta bilar missgynnas

Tidigare har gränsen för miljöbilar legat på ett maxutsläpp av 120 gram koldioxid per kilometer. Nu kommer den nivån att sänkas till 95 gram men samtidigt kommer vikten att spela stor roll. Större bilar kan kan få släppa ut lite mer och små bilar mindre.

-Om man har den här kopplingen till vikt så minskar trycket mot att bygga små lätta bilar och snåla bilar. Nu öppnar man för tunga bilar som även får skatterabatt, säger Svante Axelsson.

Bilfabrikanterna har på senare år  bemödat sig om att bygga lättare bilar som ska dra mindre bränsle, men till exempel Volkswagen Polo är för lätt för att räknas som miljöbil med de nya reglerna. Om den haft tyngre utrustning hade den däremot klassats som miljöbil.

Skoda Fabia däremot som är en syskonbil till Polon är lite tyngre och räknas därför som miljöbil.

-Det är ju helt sjukt, om man skulle lägga in bly i en lätt bil så skulle den få miljöbilsdefinition, säger Svante Axelsson. Det visar bara hur sjukt det är med kopplingen till vikt. Det räcker med att ha ett enkelt budskap, att alla bilar som inte släpper ut mer än 95 gram per kilometer ska klassas som miljöbilar”.

Lista på bilar som klarar miljöbilskraven från den 1 januari 2013:

Personbilar:

·        Audi A4 (etanol)

·        Chevrolet Volt (laddhybrid)

·        Citroën C3 (diesel)

·        Citroën C4 e-HDi 110 EGS6 (diesel)

·        Citroën C-Zero (elbil)

·        Citroën DS5 Hybrid4 (elhybrid, diesel)

·        Fiat Doblò (gas)

·        Fiat Punto (gas)

·        Fisker Karma (laddhybrid)

·        Ford C-Max (etanol)

·        Ford Focus (etanol + diesel ECOnetic)

·        Lexus CT 200h (elhybrid, bensin)

·        Mercedes B 170 NGT (gas)

·        Mercedes E 200 NGT (gas)

·        Mercedes E 300 BlueTEC Hybrid (elhybrid, diesel)

·        Mitsubishi i-MiEV (elbil)

·        Nissan Leaf (elbil)

·        Opel Ampera (laddhybrid)

·        Opel Zafira Tourer (gas)

·        Peugeot 208 (diesel)

·        Peugeot 3008 Hybrid4 (elhybrid, diesel)

·        Peugeot 308 (diesel)

·        Peugeot 508 RXH (elhybrid, diesel)

·        Peugeot iOn (elbil)

·        Renault Clio (etanol)

·        Skoda Fabia (diesel)

·        Subaru Legacy (gas)

·        Subaru Outback (gas)

·        Toyota Auris Hybrid (elhybrid, bensin)

·        Toyota Prius (plugin + elhybrid, bensin)

·        Toyota Prius+ (elhybrid, bensin)

·        Toyota Yaris Hybrid (elhybrid, bensin)

·        Volkswagen Caddy Life/Maxi Life (gas)

·        Volkswagen Golf (etanol)

·        Volkswagen Passat (etanol + gas)

·        Volkswagen Up (gas)

·        Volkswagen Touran (gas)

·        Volvo S60 (etanol)

·        Volvo S80 (etanol)

·        Volvo V70 (etanol + gas)

·        Volvo V40 (diesel)

·        Volvo V60 (etanol + laddhybrid, diesel)

Lätta lastbilar:

·        Fiat Doblò Cargo (gas)

·        Mercedes Sprinter (gas)

·        Opel Combo (gas)

·        Renault Kangoo Express/Maxi Z.E. (el)

·        VW Caddy/Caddy Maxi (gas)

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.