• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Vaggeryd i Vaggeryds kommun, Jönköpings län. På grund av en brand i avfallsanläggning strax norr om Vaggeryds tätort, med kraftig rökutveckling, uppmanar räddningsledaren alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Jönköping.

Ökad hjärnhälsa kan förebygga minnesproblem

Uppdaterad
Publicerad

Miia Kivipelto, professor i geriatrik, har i flera år bedrivit forskning kring hur man kan minska risken att drabbas av kognitiva sjukdomar. Genom sin forskning har hon tagit fram en metod för hur man kan få en bättre hjärnhälsa.

Idag finns det inget botemedel mot Alzhiemers sjukdom, men det finns sätt att förebygga minnesproblem, menar Miia Kivipelto. Hon har lett den så kallade Fingerstudien, den första studien i världen som visar att det går att förebygga minnesproblem när olika livsstilsfaktorer samlas ihop.

Livsstils- och miljöfaktorer står för mer än 40 procent av de riskfaktorer som kan ge Alzheimers sjukdom, säger Miia Kivipelto, men säger att det går att hålla hjärnan i trim, och där kan vi använda våra fem fingrar för att minnas vad vi mår bra av.

Fråga doktorn

”Fingerstudien” syftar på Finnish Geriatric Intervention Study to Prevent Cognitive Impairment and Disability, och Miia Kivipelto hoppas att ordet ”finger” ska göra att vi alla minns de fem viktiga faktorer som vi kan påverka.

De fem “fingrarna” 

De fem livsstilsfaktorerna är: 

Hälsosam mat, en mångsidig kost baserad på Nordiska kostråd.  

Fysiska aktiviteter, till exempel konditionsträning, muskelträning och balansövningar. 

Hjärngymnastik, till exempel språkstudier, musik och korsord.  

Sociala aktiviteter, umgänge som bidrar till minskad ensamhet. 

Koll på hjärt- och kärlrelaterade värden, till exempel blodtryck och kolesterol.  

-Det är aldrig för sent, vi kan alltid göra något med fingermodellen. Man dämpar det negativa och lyfter det positiva, säger Miia Kivipelto.

Träna hjärnan tidigt 

Miia Kivipelto rekommenderar att senast i medelåldern börja hålla koll på riskfaktorer, men hon säger också att det aldrig är för tidigt för att börja förebygga kognitiva sjukdomar. Ålder är den viktigaste riskfaktorn för demens, men processen som leder till sjukdomarna börjar utvecklas flera år innan diagnosen ställs. 

Se Fråga doktorn på SVT Play.

Här finns stöd att få

Vill du veta mer om hur det är att leva med Alzheimers sjukdom kan du läsa på Alzheimerguiden: 

www.alzheimerguiden.se eller https://www.alzheimerguiden.se/berattelse_form.html 

Här finns mer information kring framtidsfullmakt: 

www.skatteverket.se

Ung och anhörig 

Här kan du som är ung och anhörig läsa mer: SNUA (kognitivsjukdom.se) 

Länkar till FB-grupper för unga anhöriga. Dessa är kvalitetsgranskade och modererade av personer i från SNUA (Svenska Nätverket för Unga Anhöriga): 

Ung anhörig i demensens skugga (<18-30 år) 

https://www.facebook.com/groups/233613990007145 

Ung anhörig i demensens skugga(30+) 

https://www.facebook.com/groups/unganhorigidemensensskugga 

Vill du/ni prata med någon om din situation? 

Dessa organisationer erbjuder telefonrådgivning med medmänskligt stöd utan kostnad. 

På hemsidorna nedan finns aktuella öppettider: 

Alzheimer Sverige 020-73 76 10 

https://www.alzheimersverige.se 

Minds Äldrelinje 020-22 22 33 

https://mind.se/hitta-hjalp/aldrelinjen/ 

Demensförbundet 0485 – 375 75 

https://www.demensforbundet.se 

För anhöriga finns även Anhörigas Riksförbunds Anhöriglinje 0200-23 95 00 

https://anhorigasriksforbund.se 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Fråga doktorn

Mer i ämnet