Foto: Scanpix

14 minuter sent – inte längre ett ”försenat” tåg

Uppdaterad
Publicerad

Tågen har blivit mer punktliga, visar statistiken. Men vad som räknas som en försening har också ändrats. Nu väcks kritik mot hur tågens punktlighet mäts.

Tidigare i veckan kom siffror från Trafikverket som visar att tågförseningarna i Sverige minskade under förra året. Men vad som faktiskt räknas som en försening har ändrats.

Måttet på vad som är ett försenat tåg har nämligen utökats från fem minuter till en kvart – och inställda tåg räknas inte alls.

Enstaka snöflingor singlar ned över resenärerna på en av Stockholm Centrals perronger. Tåget till Karlstad skulle ha gått vid det här laget, men har inte kommit än. Peter Wright kollar på klockan innan han svarar på vad han tycker om punktligheten.

–Jag har 30 sekunder på mig för att svara på den frågan, det skulle gått... nu. Ja, jag är besviken på SJ, säger han.

”Mellan fem minuter och en timme”

Christian Skovsted åker med det här tåget varje vecka. Han menar att var tredje tåg är sent.

–Det varierar mellan fem minuter och en timme, säger han.

Men punktligheten i stort ser faktiskt ut att gå framåt. Tidigare i veckan visade Trafikverkets siffror att 96,9 procent av persontågen var i tid, en svag uppgång från året innan.

Men då har man också utökat måttet för vad som är ett sent tåg. Förut var ett tåg försenat efter fem minuter, nu är det inte sent förrän efter femton minuter.

–Det är i linje med hur man presenterar statistiken inom hela Europa, säger Caroline Ottosson, chef för trafikledning på Trafikverket, till SVT Nyheter.

Men är inte femton minuter en försening?

–Vi har valt att ansluta oss till hur övriga europeiska länder redovisar detta, säger Caroline Ottosson.

Hon betonar däremot att punktligheten blivit bättre även om man mäter på fem minuter. I så fall kom 91,5 procent av tågen i tid i november.

Frågan är bara vilka tåg som kommer i tid. Bland snabbtåg är siffrorna betydligt sämre, där var bara 82,1 procent av tågen i tid i november. Det vill säga mindre än femton minuter sena. Och i december var bara 80 procent av SJ:s tåg i tid.

Dessutom räknar man inte alls in inställda tåg i statistiken, trots att det innebär att resenärerna inte kommer fram. Förra året ställdes två procent, eller 50 tåg om dagen, in.

Kritik från pendlare

Resenärerna förefaller i alla fall inte nöjda med Trafikverkets siffror. Pendlarföreningen i Västerås företräder de tusentals som arbetspendlar mellan Västerås och Stockholm. Där tycker man att siffrorna inte ger rätt bild, utan att förseningar och inställda tåg framförallt drabbar vältrafikerade sträckor i högtrafik. Och då kan femton minuters försening drabba många resenärer.

–Vi arbetspendlare reser sju dagar i veckan. Och det är när man åker in på morgonen, de två timmarna, det är då man måste vara i tid, säger Isabel Dellacasa Lindberg som är ordförande för Pendlarföreningen i Västerås.

–Dessutom har man ändrat tidtabellen så det tar mer tid från ort till ort för att på det sättet slippa ha försenade tåg.

Men på Trafikverket står man på sig – tågen är mer punktliga även om resenärerna inte uppfattar det så.

–Det är stabilare nu. Det har blivit bättre, men vi har ju mycket kvar att göra, säger Caroline Ottosson.

Tåget från Stockholm till Karlstad avgick till sist sex minuter efter tidtabellen. Enligt Trafikverket var det alltså inte försenat.

–Kommer jag femton minuter sent till jobbet så är jag försenad. Kommer jag fem minuter sent är jag ändå försenad. Det hjälper inte, säger Peter Wright innan han går på tåget.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.