Allt fler hakar på trenden med billig telefoni över nätet. Kommuner och statliga verk har redan IP-telefoni och studier visar att vartannat företag har eller funderar på att skaffa det.
Men som Rapport visade häromdagen kan IP-abonnemanget inte bara stjälas, IP-telefonen kan också lätt avlyssnas. Men IT-branschen anser att avlyssningsfaran överdrivs.
-Vem skulle vilja lyssna på mitt privata samtal, det är ju helt ointressant. Inne i nätet är det väldigt säkert att använda IP-telefoni beroende på att informationen går krypterad och går olika vägar i nätet, säger Nils Weidstam, branschkonsult för IT-företagen.
Än är kryptering inte inbyggd standard hos operatörerna, men enligt Weidstam kommer det att utvecklas i samband med att det blir en mer kommersiell tjänst. När abonnenterna inser vad de köper, kommer det troligen bli ett krav, tror Weidstam.
Förutom risker för stöld och avlyssning har Totalförsvarets forskningsanstalt kommit fram till fler risker i sin granskning av IP-telefonin.
Det kan handla om virus eller maskar som kan få IP-telefonen att ringa upp av sig själv, överbelastningsattacker som kan slå ut telefonsystemen, eller om reservkraftsproblem vid strömavbrott.
Det återstår också ett antal frågetecken kring om SOS-larm kan spåras till den nödställde.
Nils Weidstam säger att riskerna är ett problem för Internet generellt, men att det inte är ett specifikt problem för IP-telefoni, men för att vara tydliga gentemot kunderna föreslår han att branschen enas om en varudeklaration.
-Jag anser att IT-företagen borde gå samman för en gemensam varudeklaration om vad det är man tillhandahåller och vad som är de vanligaste problemen och riskerna med IP-telefoni, säger han.