I dagarna gör IATA, som representerar 243 flygbolag, sin sista beställning av tryckta biljetter. Därefter är det e-biljetter som gäller, skriver sydsvenskan.se.
Skälen är främst ekonomiska, men övergången innebär också en stor miljövinst. IATA beräknar att årligen rädda 50.000 träd från att bli papper.
Sedan flera år har lågprisflygbolag, t.ex. Ryanair, använt e-biljetter.
Pappersbiljetterna är även på väg bort från tåg och bussar. SJ råder sina kunder att resa biljettlöst. Bussbolagen vill av säkerhetsskäl få fler att resa med e-biljett.
-Vi ser pappersbiljetten som en restprodukt från gamla dagar. Så är det väl inom alla reseföretag, säger Bertil Ternert, informationschef på SAS till Sydsvenskan.se.
E-biljetter
Därefter är det elektroniska biljetter, där flygresan registreras på ett personligt magnetkort som gäller. Det kan vara flygbolagets kundkort eller ett helt vanligt kreditkort.