Vinterdäck på sommarväglag är en dålig idé. Foto: TT/SVT

Forskare: ”Året-runt-däck” livsfarliga på sommaren

Uppdaterad
Publicerad

Fortsätter du köra med odubbade vinterdäck trots att vi lämnat den kalla årstiden bakom oss? Då gör du klokast i att sluta. Risken för olyckor ökar då både bromssträckan och väggreppet är uselt jämfört med riktiga sommardäck. Och ju varmare väder desto farligare blir däcken, visar forskningen.

Vintertid har allt fler bilister slutat köra på dubbdäck till förmån för dubbfria vinterdäck. Och eftersom det inte är olagligt att köra med odubbade vinterdäck på sommaren är det många som låter dem sitta på även under den varma årstiden. En dålig idé menar forskare på VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut.

Sämre styrförmåga

– Med vinterdäck i sommarväglag behövs betydligt längre sträcka få stopp på bilen vid inbromsning och den blir inte alls lika rapp i styrningen. I stället för att svänga och på så sätt undvika hinder vill den ploga rakt framåt, säger projektledaren Mattias Hjort på VTI.

Att, som vissa gör, kalla dem året-runt-däck är direkt felaktigt. I den färska studien har forskarna gjort tester på både torr och våt asfalt. Fem sommardäck har jämförts med fem odubbade vinterdäck av nordisk typ från samma tillverkare. Det visade sig att vinterdäcken var nästan 20 procent sämre, både när det gäller väggrepp och bromssträcka.

– Gummiblandningen är framtagen för vinterkyla och blir alldeles för mjuk i högre temperaturer. Ju varmare det är desto sämre fungerar däcken, säger Mattias Hjort.

Statistiken brister

Självklart är lång bromssträcka och dåligt väggrepp dåligt för trafiksäkerheten, men exakt hur mycket större risker den som kör med dubbfria vinterdäck på sommaren utsätter sig själv och sina medtrafikanter för går inte att slå fast. Det är nämligen enbart vid olyckor med dödlig utgång som däcktypen rapporteras.

– Tack och lov sker det så få dödsolyckor i Sverige att det statistiska underlaget blir för litet. Det går att se tendenser men inte dra säkra slutsatser, säger Mattias Hjort.

Enbart uppskattningar

Även storleken på problemet är osäker. I en undersökning som en däcktillverkare lät göra 2011 hävdade man att sju procent av de svenska bilarna rullade på dubbfria vinterdäck även under sommaren, vilket skulle innebära 310.000 fordon. Andra undersökningar anger fyra procent. 

Men en sak är däremot säker – vinterdäck på sommaren är ingenting man sparar pengar på. Det mjuka gummit nöts betydligt snabbare i sommarvärmen då många också kör mer och längre med sina bilar. Så risken är att när kylan och halkan kommer tillbaka och vinterdäcken verkligen behövs – då är de utslitna.

Vinterdäck på sommaren

  • På torr asfalt blev bromssträckan 15 procent längre med dubbfria vinterdäck oavsett hastighet.
  • Bromssträckan på våt asfalt blev 20 procent längre med dubbfria vinterdäck oavsett hastighet.
  • Vid undanmanövertest på våt asfalt var den den maximala hastigheten 72 km/h för dubbfria vinterdäck. Med sommardäck kunde man köra 83 km/h innan väggreppet släppte , en förbättring med 15 procent.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.