Framgångsrik sjöfyllerilag

Uppdaterad
Publicerad

Den nya sjöfyllerilagstiftningen har bara funnits en dryg månad, men både polisen och kustbevakningen beskriver lagen som en framgång. Än så länge i sommar har upp till var femte båtförare som kontrollerats visat sig vara brottsligt onykter.

Många semesterlediga båtägare har soliga och sköna dagar just nu. Och de flesta har en åsikt om den nya lagstiftningen.

-Det är klart att man inte ska vara onykter och köra båt, likaväl som när man kör bil eller något annat fordon, säger Johan Aftén

-Det tycker jag var på tiden, varför ska man få köra omkring på sjön när man druckit öl eller sprit? säger Peter Lundström.

Samma gräns som på land

Det får inte bli alltför lockande med ett par kalla öl i sommarvärmen. För i och med den skärpta sjöfyllerilagen, gäller samma regler som på land. Det vill säga max 0,2 promille alkohol i blodet.

Trots att det bara gått en dryg månad sedan lagen skärptes ser både sjöpolisen och kustbevakningen redan klart positiva effekter.

-Det har varit förvånansvärt lugnt, och det tror vi är för att den nya lagstiftningen haft en preventiv verkan. Det har varit mindre att göra, till exempel jobbade jag under midsommarhelgen, och för våran del var det väldigt lugnt, säger Rino Carlsson, gruppbefäl sjöpolisen Stockholm.

-Det har haft en preventiv påverkan. Vi börjar se ett förändrat beteende till sjöss, man utser en fyllerichaufför eller tänker över om man ska stanna kvar om man druckit, säger Kenneth Neijnes, regionchef Kustbevakningen

Allt fler upptäckta

Än så länge har Kustbevakningen rapporterat dubbelt så många personer som förra året, bara under midsommarhelgen i Stockholmstrakten greps 21 personer.

Polisen har än så länge inga nationella siffror. Men trots att fler nu upptäcks, så anser båda myndigheterna att det har blivit lugnare till sjöss.

Sen kan man ju fråga sig hur många som dricker egentligen – än så länge i sommar har upp till var femte kontrollerad person varit onykter.

-Vi talar om var vi ska vara, och är där vi tror det finns ett behov. Ändå så har 20 procent av de som kontrollerats varit brottsligt berusade. Det är oerhört mycket,säger Kenneth Neijnes, regionchef.

Reglerna

Lagen gäller om båten är över tio meter i längd eller har en motor som gör minst 15 knop. Och där blir det så klart en del frågetecken, kan man till exempel vara hur full som helst i en mindre båt eller om man kör långsamt?

-Det har inte varit tillåtet tidigare heller. I sådana fall är det en bedömningsfråga för polis och kustbevakning att uppskatta av ifall det är en fråga om sjöfylleri eller inte, säger Rino Carlsson.

Har man över 1,0 promille alkohol i blodet räknas det som grovt sjöfylleri, och då spelar båtens storlek ingen roll.

Stickprovskontroller

Nu får polisen och kustbevakningen också göra stickprovskontroller, något som man tror har stor avskräckande effekt. Och enligt polisen finns det också andra fördelar med den nya lagen.

-När vi stoppar båtar för rutinkontroller händer det ju att vi uppdagar andra brott, till exempel båtstöld, säger Rino Carlsson.

Enligt assistent Anna-Lena Halvarsson, som jobbar ombord på en av Kustbevakningens båtar, så är det flesta som kontrolleras positivt inställda.

-De tycker bara det är bra att det kommit en promillegräns till sjöss, det känns uppskattat att vi är ute och kontrollerar.

Andreas Öbrink

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.