För somliga en klibbig röra som möjligen kan sväljas ned under hot, men för allt fler en lockande, nyttig och trendig föda så väl till frukost som till lunch.
– Gröttrenden är tydlig. Jag ser det på ekologiska matmässor utomlands, bland nya produkter på butikshyllorna i Sverige och märker av intresset för olika grötrecept, säger tv-kocken och författaren Susanne Jonsson.
Försäljningsökningen på just havre är en fingervisning. På 13 år har den nordiska marknaden för havre ökat med 61 procent i volym.
Allt fler grötbarer
– Gröten bidrar så klart. För fem år sedan dök gröt upp i USA på Starbucks och Hollywood Studios som normalt har ganska onyttiga alternativ. Nu ser vi fler och fler grötbarer i New York, London och även i Köpenhamn, säger Marcus Burmester, nordisk marknads- och innovationschef på AXA.
I USA har den växande marknaden inneburit att de flesta nylanseringar inom frukostprodukter nu sker inom grötsegmentet. Att personer som Barack Obama, Cameron Diaz och David Cameron har kommit ut som grötätare kan också ha lett till ett litet uppsving, tror Burmester.