Eva Lis Sirén Foto: Scanpix

”Grisen inte tjockare för att man mäter oftare”

Publicerad

Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén är mycket kritisk till Folkpartiets förslag. -Vi kommer inte tillrätta med skolans verkliga problem genom att öka mäthysterin. Grisen blir inte tjockare för att vi mäter den varje dag, säger hon.

-Jag är besviken på att Folkpartiet lägger så stor vikt vid kontrollskolan och så litet på lärarnas roll och situation. Alla internationell forskning visar att ökad kontroll och mer mätning leder oss åt fel håll, säger Eva-Lis Sirén.

-Det är en resursstyrning, rätt pengar till rätt elev vid rätt tillfälle som behövs, säger hon.

Även Moderaternas skolpolitiske talesman Tomas Tobé är något skeptisk till Folkpartiets fokus.

-Det är ett stort fokus på kontroll och mer av att mäta elevers kunskaper. Det är i grunden Moderaterna för, men vi tycker väl att vi nu har gjort väldigt mycket av detta med nationella prov och betyg tidigare, och nu behöver vi lägga fokus på hur vi ska få resurserna att fungera bättre i skolan för de eleverna med svaga resultat, säger han.

MP sågar

Miljöpartiets skolpolitiske talesman Jabar Amin sågar förslaget.

-Sammantaget innehåller Folkpartiets nya skolpolitiska program förslag som kommer att sortera ut elever allt tidigare och stänga dörren för allt fler. Jan Björklund är ansvarig för dagens svenska skola. Efter sex år med Folkpartiet vid makten fortsätter skillnaden mellan de som klarar av skolan och de som inte gör det att växa. Mer av samma politik kommer bara leda till att allt fler sorteras ut alltför tidigt, säger han.

Centerledaren Annie Lööf är också skeptisk. På Twitter skriver hon: ”De första 6:orna har ju inte ens fått sina betyg än. Invänta & se.”

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer